Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorVught, J.F. van
dc.contributor.authorAltena, Y.S. van
dc.date.accessioned2017-09-05T17:02:48Z
dc.date.available2017-09-05T17:02:48Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/27273
dc.description.abstractHet preserveren van games vereist een duidelijk perspectief op wat games zijn en de mogelijkheid bieden hen in de toekomst te kunnen begrijpen en analyseren. In dit onderzoek wordt rekening gehouden met het preserveren van games vanuit het perspectief van games als systeem en games als menselijke activiteit. Het preserveren van het systeem via migratie en emulatie is technisch problematisch en houdt geen rekening met hun processuele en co-creative aard. Tot er technische oplossingen zijn is documentatie de aangewezen oplossing. In dit bachelor eindwerkstuk is onderzoek gedaan naar één vorm van documentatie als preservatiemethode die rekening houdt met zowel systeem als menselijke activiteit: live let’s play videos. Het is echter onduidelijk wat voor menselijke activiteit er op Twitch is en hoe dit het systeem beïnvloedt en andersom. Als casus is gekozen voor de game Hearthstone op Twitch. Er zijn 5 streamers en hun publiek onderzocht, waarvan 2 uur per stream. Door middel van een tekstuele analyse is gekeken naar twee vormen van agency naast persoonlijke agency, die toestaan om de motivaties achter acties van spelers en publiek te kunnen analyseren. De modes van controle op de agency’s zijn architectuur, cultuur en economie. De onderzoeksvraag luidt: Hoe leidt gezamenlijk handelingsvermogen tot de totstandkoming van de game Hearthstone in een live Twitch-uitzending? De deelvragen luiden: Hoe maken streamers gebruik van de sociaal gemedieerde vorm van agency (proxy agency)? Hoe maakt het publiek gebruik van proxy agency? Welke totstandkomingen van de game zijn alleen mogelijk zijn door onderling afhankelijke sociale inspanningen (collective agency)? Het is gebleken dat de game tot stand komt doordat de streamer toestaat zichzelf te laten beïnvloeden door het Twitch publiek en andersom, maar er ook wordt voortgebouwd op kennis van de gemeenschap buiten de game en Twitch. De speler maakt gebruik van de sociaal gemedieerde vorm van agency (proxy agency) door eerdere, huidige en toekomstige instanties van personal agency te evalueren aan de hand van het publiek. Leden van het Twitch publiek maken gebruik van de mogelijkheid van proxy agency bij de streamer door zelf uitspraken te doen, eigen uitspraken te herhalen of uitspraken van andere spelers te herhalen of hun eigen uitspraken te laten herhalen door andere leden van het Twitch publiek. Daarnaast wordt proxy agency ook gebruikt door de expertise van de speler toe te passen in het eigen spel. Gezamenlijk wordt er een game situatie tot stand gebracht die alleen mogelijk is door de eerdere ervaringen van alle aanwezigen, omdat het een gezamenlijk productieproces is. Dit is niet direct de beste situatie voor de speldoelen, maar wel voor de sociale context die gecreëerd is in de specifieke stream. Vrijwel alle acties uitgevoerd door de partijen hadden te maken met betekenisgeving, doordat het spelen van het spel, direct via personal agency of indirect via proxy agency, afhankelijk is van kennis over wat er al is gebeurd en wat dat betekent. De livestream als inzage en momentopname van het tot stand komen van een game voldoet daarmee aan de eisen die in dit onderzoek zijn gesteld aan documentatie als preservatiemethode. Vanwege de exploratieve natuur van dit onderzoek wordt er vervolgonderzoek aangeraden.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent293469
dc.format.mimetypeapplication/zip
dc.language.isonl
dc.titlePreservatie van games: gezamenlijk handelingsvermogen in live let’s plays
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsgames ; preservatie ; let's play ; Twitch ; agency ; proxy agency ; personal agency ; collective agency ; processueel ; gezamenlijk handelingsvermogen ; Hearthstone
dc.subject.courseuuCommunicatie- en informatiewetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record