dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Singer, E. | |
dc.contributor.advisor | Berkel, D. van | |
dc.contributor.author | Teerink, J.P. | |
dc.date.accessioned | 2009-07-14T17:01:02Z | |
dc.date.available | 2009-07-14 | |
dc.date.available | 2009-07-14T17:01:02Z | |
dc.date.issued | 2009 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/2726 | |
dc.description.abstract | Dit onderzoek kijkt naar het samenspelen van jonge kinderen op kinderdagverblijven in Nederland. Er is naar individuele verschillen tussen twee- en driejarigen gekeken en naar verschillen in dyades tussen tweejarige en driejarige kinderen. Verwacht werd dat leeftijd van invloed zou zijn op het samenspel, de samenspeelrelaties en het gedrag van de kinderen tijdens het spelen. Er is onderzoek gedaan op vier kinderdagverblijven, waarbij op drie kinderdagverblijven twee metingen zijn gedaan. De kinderen zijn op elke meting twee keer individueel gescand. Alle kinderen die meededen aan het onderzoek hadden een leeftijd van twee of drie jaar. Uit de resultaten blijkt dat oudere kinderen meer samenspelen en ook meer samenspeelrelaties hebben dan jongere kinderen. Ook blijkt dat zij het liefst spelen met iemand die even oud is als zij (en die dezelfde sekse heeft). Daarnaast zorgt meer stabiliteit van leiding en groepsgenoten op de groep ook voor meer samenspel. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 160135 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | De ontwikkeling van samenspel en samenspeelrelaties bij kinderen van twee tot vier jaar | |
dc.type.content | Master Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | Social development | |
dc.subject.keywords | Young children | |
dc.subject.keywords | play | |
dc.subject.keywords | peer relations | |
dc.subject.courseuu | Kinder- en jeugdpsychologie | |