Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBaar, P.
dc.contributor.advisorKesselring, M.
dc.contributor.authorLatjes, L.
dc.date.accessioned2017-09-04T17:03:53Z
dc.date.available2017-09-04T17:03:53Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/27254
dc.description.abstractDe belangrijkste doelstellingen van dit thesisonderzoek waren het verkrijgen van inzicht in de als werkzaam ervaren mechanismen en het formuleren van aandachtspunten voor doorontwikkeling van methodiek ‘Weerbaar opvoeden tegen radicalisering’, die in 2015 werd ontwikkeld door Stichting Attanmia. Meer specifiek werd beoogd toe te werken naar een signaleringsinstrument met als doel opvoedambassadeurs in staat te stellen een radicaliseringsproces te herkennen. Het onderzoek betreft een evaluatieonderzoek. De methodiek heeft als hoofddoelstelling Marokkaans-Nederlandse moeders te leren hun kinderen weerbaar op te voeden, zodat zij minder vatbaar zijn voor radicalisering (Stichting Attanmia, 2016). Het traject ‘Opvoedambassadeurs’ is een onderdeel van deze methodiek. De ingezette dataverzamelingsmethoden zijn een inhoudsanalyse, open interviews en een focusgroep. De data zijn verkregen met behulp van veertien respondenten, waarna de resultaten kwalitatief zijn verwerkt. De resultaten duiden op relatief weinig expliciet genoemde gevallen van radicalisering. Ten aanzien van de ervaren effectiviteit van het programma gaven de opvoedambassadeurs aan dat taboeonderwerpen meer bespreekbaar worden en het bewustzijn wordt vergroot. Wel voelen de respondenten zich soms onzeker over hun competentie of ze hebben het idee een radicaliseringproces niet goed te herkennen. Een implicatie is het aanpassen van de training en het ontwikkelen van een signaliseringsinstrument, waarbij de aanbevelingen die in dit onderzoek zijn gedaan in acht worden genomen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent354248
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleWeerbaar opvoeden tegen radicalisering: een kwalitatief evaluatieonderzoek.
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsOpvoeden; opvoedinterventie; radicalisering; Marokkaans-Nederlandse moeders
dc.subject.courseuuYouth, Education and Society


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record