Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorRijn, I. van
dc.contributor.advisorMeulen, S. van der
dc.contributor.authorHoogervorst, S.
dc.date.accessioned2017-09-04T17:03:27Z
dc.date.available2017-09-04T17:03:27Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/27247
dc.description.abstractIn deze scriptie wordt onderzocht in hoeverre de begrippen kitsch, pop en camp van toepassing zijn op het oeuvre van Takashi Murakami. Hoewel er in het Westen veel onderzoek is gedaan naar het begrip ‘Kitsch’, blijkt dit niet het geval te zijn voor de gebieden buiten dit domein. Literatuur over het bestaan van kitsch buiten het Westen is niet of nauwelijks beschikbaar. Wegens zijn focus op en beïnvloeding door het Westen, met name door de Verenigde Staten, lijkt Japan daarom het ideale startpunt voor een onderzoek naar kitsch buiten het Westen. Met Global Art Studies in het achterhoofd wordt het begrip kitsch in Japan niet onderzocht door de Westerse en Japanse cultuur tegen elkaar af te zetten, maar wordt de toepassing van het fenomeen kitsch in beide gebieden onderzocht. Omdat bij ook pop en camp van belang zijn bij het analyseren van het werk van Murakami worden ook deze fenomenen meegenomen in het onderzoek.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1165559
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleTussen Kunst en Kitchu. Over kitsch, pop en camp in de hedendaagse Japanse kunst van Takashi Murakami.
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsbeeldende kunst; kitsch; pop; camp; Japan; Takashi Murakami; Greenberg; Global Art Studies; hedendaagse kunst; Warhol; Koons; Ukiyo-e; massacultuur; popcultuur; Edo; Yoshimoto Nara; Anime; Manga; Kawaii; Otaku; Hokusai
dc.subject.courseuuKunstgeschiedenis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record