Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBraat, E.C.
dc.contributor.authorPleumeekers, S.F.
dc.date.accessioned2017-09-04T17:02:56Z
dc.date.available2017-09-04T17:02:56Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/27214
dc.description.abstractIn 2016 ontstonden er in Zuid-Afrika studentenprotesten waarbij gepleit werd voor gelijke kansen voor studenten van alle huidskleuren. Door verwijzingen te maken naar de anti-apartheidsstrijd en de sociaaleconomische ongelijkheden als overblijfsel van apartheid te benoemen, plaatsten de protesterende studenten zichzelf in de grotere geschiedenis van apartheid en onderdrukking. Naar aanleiding van deze protesten staat in dit onderzoek de vraag centraal welke invloed de herinnering aan het apartheidsverleden heeft gehad op de studentenprotesten van 2016 in Zuid-Afrika. Aan de hand van interviews met studenten uit Stellenbosch en Johannesburg wordt allereerst gekeken naar de expliciete verbanden die gelegd worden met het apartheidsverleden. Vervolgens wordt aandacht gegeven aan de manier waarop studenten zich identificeren en op welke manier deze identificatie verband houdt met het verleden. Tot slot zal een discoursanalyse uitgevoerd worden op alle interviews. Door deze drie factoren met elkaar te verbinden zal een beter begrip ontstaan van de huidige generatie studenten en hiermee kan een betere vereniging van de verschillende groepen binnen Zuid-Afrika bevorderd worden. Uit dit onderzoek zal blijken dat de huidige generatie nog steeds in een wereld leeft die beïnvloed is door het verleden, maar dat studenten dat in veel gevallen liever ontkennen of ontwijken aan de hand van verschillende strategieën. Hierdoor kunnen ze ontsnappen aan de stereotypische rolverdeling van dader en slachtoffer. Polarisatie is een sleutelwoord voor de invloed van het verleden op de protesten van 2016. Via identificatieprocessen en discoursgebruik heeft dit verleden een invloed op groeiende polarisatie bij de huidige generatie studenten, en hiermee op het verloop van de protesten. Deze groeiende polarisatie zorgde ervoor dat de studentenprotesten in 2016, in vergelijking met die van 2015, exclusiever en intenser werden.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1319944
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleVerstrikt in het verleden: De herinnering aan apartheid bij de studentenprotesten van 2016 in Zuid-Afrika
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsapartheid; studentenprotest; zuid-afrika; discours; herinnering; identificatie
dc.subject.courseuuLiberal Arts and Sciences


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record