Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorde Leeuw, S
dc.contributor.authorPasierowski, T.A.
dc.date.accessioned2017-09-04T17:02:51Z
dc.date.available2017-09-04T17:02:51Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/27209
dc.description.abstractIn dit paper behandel in het vraagstuk of de manier waarop Twitch content aanbiedt en distribueerd beschouwd kan worden als een nieuwe vorm van de relatie van de kijker/gebruiker met televisie. Om dit de beantwoorden ga ik onderzoeken Welke rol het publiek, de streamer (aanbieder van content) en Twitch als facilitator krijgen toebedeeld op het platform. Verder kijk ik op welke manier Twitch gebruik maakt van interactiviteit en user generated content aangezien dit twee van de belangrijkste kenmerken zijn van het platform. Verder onderzoek ik op welke manier de technologie en de gebruiker onderling constitutief zijn. In de analyse let ik op hoe Twitch content creëert, content en ervaring deelt en de audiovisuele content controleert. Ik hanteer de discursieve interface-analyse volgens Mel Stanfill. Deze methode bestudeert de normen die geproduceerd zijn door de affordances van de website. De discursieve interface-analyse bekijkt wat er op de voorgrond staat, hoe dit uitgelegd wordt en hoe technisch mogelijke toepassingen door productieve beperking meer of minder normatief worden gemaakt. Daarnaast biedt de discursieve interface-analyse een kritisch perspectief op de machtsrelatie tussen industrie (Twitch) en de websitebezoeker. Het toepassen van deze methode draagt bij aan het begrip van de manier waarop mensen en technologie onderling constitutief zijn. Stanfill onderscheidt drie type affordances: functionele, cognitieve en zintuiglijke affordances. Functionele affordances hebben betrekking op wat een website kan doen. Cognitieve affordances hebben betrekking op hoe de gebruikers weten wat een website kan doen. Zintuiglijke affordances hebben betrekking op het in staat stellen van de gebruiker om iets waar te nemen (zien, horen, voelen). Op Twitch wordt content geproduceerd door de gebruikers en de gebruikers geven zelf invulling aan de manier waarop de content gedistribueerd wordt. De relatie van de kijker/gebruiker met televisie heeft op Twitch een nieuwe vorm aangenomen. De gebruiker produceert, deelt de content en ervaring met anderen en heeft controle op een unieke wijze. Het is de mate waarin macht en vrijheid wordt geboden aan de gebruiker waardoor Twitch zich onderscheidt van anderen. Twitch heeft de vraag om controle over kijkgedrag en content beantwoord en de volgende stap gemaakt richting de nieuwe televisie.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1283630
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleBA-eindwerkstuk Media en Cultuur Een discursieve interface analyse van Twitch.tv
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.courseuuMedia en cultuur


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record