Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBavelaar, Hestia
dc.contributor.authorSchoutsen, K.D.
dc.date.accessioned2017-09-04T17:02:04Z
dc.date.available2017-09-04T17:02:04Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/27155
dc.description.abstractDe kunstenaar Banksy is inmiddels wereldwijd bekend. Hoewel hij in eerste instantie niet onder de kunstwereld was te scharen, is hij nu onderdeel geworden van een groter geheel. Daarin verschilt hij met andere kunstenaars omdat hij van buiten de kunstwereld kwam, maar uiteindelijk is ook hij opgenomen in diezelfde kunstwereld. Zijn anonimiteit zou hem de ruimte moeten geven zich als onafhankelijk individu te ontplooien, maar de macht van de kunstwereld heeft anders bewezen. Op eenzelfde manier zijn ook kunstenaars die binnen de kunstwereld opereren bezweken onder de macht van de kunstwereld. De verschillen tussen Banksy en andere kunstenaars lijkt enorm, maar er zijn juist een hoop overeenkomsten te ontdekken. De grootste overeenkomst zit hem in de dubbelzinnigheid die kritische kunst om zich heen heeft hangen. Is Banksy of enig ander kunstenaar wel in staat het doel van hun kritiek na te leven met zo’n machtige kunstwereld om hen heen? Uit dit onderzoek blijkt dat de kunstwereld een zodanig sterk lichaam is dat het niet onder kritiek van binnenuit noch van buitenaf bezwijkt. De kunstwereld verandert wel, maar slechts in kleine stapjes die zich voltrekken over een lang tijdsbestek. Acceptatie vanuit de kunstwereld zorgt er echter voor dat de impact van de kritiek enigszins onschadelijk wordt gemaakt. Om daadwerkelijk iets te kunnen veranderen, met de kritiek die geuit wordt, zijn er twee opties mogelijk: enerzijds kan de kunstenaar een meer activistische houding aannemen, waardoor hij zich niet slechts bekommert om het tonen van misstanden, maar ook actie onderneemt. Anderzijds moet het publiek, dat kritische kunst te zien krijgt, zich meer bewust worden van de macht die het bezit om de getoonde kritiek om te kunnen zetten in daden. Er is echter een voorwaarde om het laatstgenoemde te kunnen realiseren. Deze voorwaarde is dat de kritische stem eerst geaccepteerd dient te worden als kunst binnen de kunstwereld, om vervolgens pas de kritische stem te kunnen zijn die het museum vertolkt aan de maatschappij. Hoewel Banksy daar in eerste instantie van verschilde, is ook zijn kritiek in het gedrang gekomen, omdat hij inmiddels ook vertegenwoordigd wordt in de kunstwereld.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent145315
dc.format.mimetypeapplication/zip
dc.language.isonl
dc.title'Banksy en kritiek in het gedrang'
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywords'Banksy', 'Kunstwereld', 'Institutionele kritiek', 'Geëngageerde kunst' , 'Kunstenaarschap'
dc.subject.courseuuLiberal Arts and Sciences


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record