Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorKamp, M.
dc.contributor.authorJonge, H. de
dc.date.accessioned2015-09-07T17:00:40Z
dc.date.available2015-09-07T17:00:40Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/27111
dc.description.abstractGamemuziek is in de afgelopen jaren een steeds populairder onderwerp geworden onder muziekwetenschappers en gamers. Een minder populair onderwerp binnen de muziekwetenschap is nieuw gecomponeerde muziek die naast een game wordt uitgebracht en niet tot de originele soundtrack behoort. Tijdens dit onderzoek is er gekeken naar een manier om deze muziek binnen gamemuziek te plaatsen en is er gekeken naar hoe deze muziek zich verhoudt tot transmedialiteit. De hoofdvraag van deze studies was dan ook waar deze muziek geplaatst kan worden binnen gamemuziek en hoe dit zich verhoudt tot transmedialiteit. Om deze vraag te beantwoorden is er gekeken naar verschillende theorieën die nauw samenhangen met transmedialiteit. In deze studie is er gekeken naar acht online videogames waarbij nieuw gecomponeerde muziek naast de soundtrack is uitgebracht. De acht games zijn aan de hand van de soort nieuw gecomponeerde muziek onderverdeeld in zes casestudies. De nieuw gecomponeerde muziek kan gezien worden als een uitbreiding van het transmediale verhaal omdat zij een onderscheidende en waardevolle bijdrage levert aan het transmediale verhaal als geheel. Dit onderzoek stelt dat muziek die naast games wordt uitgebracht en niet behoort tot de originele soundtrack een vorm van transmedia storytelling is en geplaatst kan worden binnen gamemuziek omdat het ‘iets’ toevoegt aan de game (immersie, de gameplay of het narratief). Uit de casestudies is gebleken dat de muziek ook een deel van het fictieve verhaal kan vertellen en dus gezien kan worden als een uitbreiding van het transmediale verhaal volgens de theorie van Jenkins. De muziek neemt dus een transmediale functie op zich. Hieruit kan geconcludeerd worden dat er zoiets is als transmediale gamemuziek. Transmediale gamemuziek is muziek die naast een game wordt uitgebracht, niet behoort tot de originele soundtrack, top-down gestimuleerd is en een onderscheidende en waardevolle bijdrage levert aan het transmediale verhaal van de game.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1068455
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleTransmediale gamemuziek - De uitbreiding van de fictieve gamewereld door middel van muziek
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsTransmedialiteit, gamemuziek, transmediale gamemuziek, muziek, muziekwetenschap, transmedia storytelling, games, videogames, League of Legends, World of Warcraft, Quake III Arena, Guild Wars II, StarCraft II Wings of Liberty, Plants vs Zombies, Henry Jenkins, remediation, Zach Whalen, Deena Weinstein, Jan Noël Thon, Jeff Smith, Marie-Laure Ryan, Chiel Kattenbelt, Kathryn Kalinak, Isabella van Elferen, Nicholas Cook, Karen Collins, Jay David Bolter, Jeffrey Arnett
dc.subject.courseuuMuziekwetenschap


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record