dc.description.abstract | Achtergrond: Het doel van het huidige onderzoek is om de relatie tussen werkgeheugen en getalbegrip bij kinderen in de leeftijd van 7 tot 12 jaar te onderzoeken. Daarnaast wordt gekeken of leeftijd een modererende rol speelt in deze relatie. Methode: In totaal deden 146 kinderen mee aan het onderzoek. Hiervan waren er 72 jongens en 74 meisjes. Enkel de kinderen in groep 3 tot en met groep 8, van de reguliere basisscholen, zonder psychosociale problemen konden deelnemen aan het onderzoek. Er zijn verschillende taken afgenomen om het werkgeheugen en het getalbegrip te meten. Alle data zijn verzameld door middel van een computer. Resultaten: Een correlatieanalyse laat zien dat er een significante relatie is tussen werkgeheugen en getalbegrip. De hiërarchische multipele regressieanalyse laat zien het verbale werkwerkgeheugen en het visuele werkgeheugen een voorspeller zijn voor getalbegrip. Echter, wanneer leeftijd wordt toegevoegd als voorspeller vervalt de voorspellende waarde van zowel het verbale als het visuele werkgeheugen. Ten slotte laat de data zien dat leeftijd geen modererende rol speelt in de relatie. Conclusie: De resultaten laten zien dat er een correlerende relatie is tussen werkgeheugen en getalbegrip en dat de twee componenten van het werkgeheugen een voorspeller zijn voor getalbegrip. Deze resultaten komen overeen met eerder onderzoek. Echter, leeftijd heeft geen modererend effect in deze relatie. Dit komt niet overeen met eerder onderzoek en kan gedeeltelijk verklaard worden door een verschil in samenstelling van de steekproef. Het huidige onderzoek geeft inzicht in de relatie tussen werkgeheugen en getalbegrip.
Trefwoorden: visueel, verbaal, werkgeheugen, getalbegrip, rekenen, moderatie. | |