dc.description.abstract | Het filmfestivalfonds Hubert Bals Fonds (HBF) van Internationaal Film Festival Rotterdam heeft als doelstelling om de nationale filmculturen in ontwikkelingslanden te bevorderen door financiële steun te bieden aan filmmakers uit deze gebieden. Filmwetenschappers stellen dat de machtsdynamiek die tussen filmfestivals en filmmakers ontstaat neokolonialistisch is en invloed heeft op de manier waarop films gevormd en begrepen worden. HBF-films circuleren voornamelijk binnen het filmfestivalcircuit. Andrew Higson stelt dat nationale cinema’s niet afgebakend kunnen worden zonder het nationale filmpubliek in beschouwing te nemen. Dit is dan ook de reden dat dit onderzoek probeert te begrijpen hoe de productie, distributie, promotie en receptie van TANTA AGUA (Ana Guevara en Leticia Jorge, Uruguay, Mexico, Nederland, Duitsland, 2013) binnen Uruguayaanse context betekenis geven aan de film als nationale cinema. Terwijl in alle vier facetten de internationale invloeden duidelijk zijn aan te wijzen, wordt de film door het Uruguayaanse filmpubliek benoemd als nationale cinema. De recensies tonen dat er inderdaad sprake is van burden of representation, maar dat er ook een herkenbare Uruguayaanse filmstijl is ontwikkeld door de jaren heen. De Uruguayaanse filmcultuur blijkt een interessant fenomeen te zijn waar nog veel onderzoek naar gedaan kan worden. | |