Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorRood, R. van 't
dc.contributor.authorBouts, R.C.G.
dc.date.accessioned2017-08-29T17:01:48Z
dc.date.available2017-08-29T17:01:48Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/27063
dc.description.abstractAansluitend bij huidige literatuur wordt kindgerichte educatie hoog gewaardeerd door instanties in Mauritius als de ‘Mauritius Institute of Education’ en de ‘Early Childhood Care and Education Authority’. Onderzoek toont dat kindgerichte educatie een positief effect heeft op de ontwikkeling van het kind; het zorgt voor een sterker sociaal-cognitief vermogen en hogere economische verdiensten op latere leeftijd. Deze studie kijkt naar de mate waarin deze kindgerichte educatie wordt toegepast in pre-primaire educatie (3- tot 5- jarigen) en erkend door ouders en docenten in Mauritius. Voor het onderzoek zijn in totaal 12 scholen geobserveerd, 15 docenten geïnterviewd en hebben 25 ouders geparticipeerd in focus groepen. Daarbij zijn vragenlijsten ingevuld door zowel ouders als docenten (n=41). Uit de resultaten kwam een verschil in onderwijsstijlen tussen particuliere en publieke scholen naar voren. Sommige privéscholen laten een kindgerichte aanpak zien, andere privéscholen tonen een docentgerichte aanpak. Openbare scholen laten beide onderwijsstijlen zien, neigend naar docentgerichte klaslokalen. Echter, de interviews en focus groepen tonen bij zowel ouders als leerkrachten een voorkeur voor kindgericht onderwijs. Er kan worden geconcludeerd dat het doel van de onderwijsinstellingen in Mauritius om op kindgerichte wijze onderwijs te bieden nog niet bereikt is. Aangezien de docenten zich bewust zijn van het concept van kindgerichte educatie, maar deze manier van lesgeven in het algemeen nog niet toepassen, lijkt er meer begeleiding nodig te zijn bij de implementatie van kindgerichte educatie. Daarnaast wordt verwacht dat het beter betrekken van ouders bij dit proces ook zal bijdragen aan het behalen van dit doel.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1369146
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoen
dc.titleLearner centeredness in Mauritian classrooms: The teachers’ and parents’ views and the daily practices regarding teaching styles in pre-primary schools in Mauritius
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsMauritius; pre-primaire educatie; kind gerichte educatie; docent gerichte educatie; visie van ouders en docenten
dc.subject.courseuuYouth, Education and Society


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record