Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorKesselring, M.
dc.contributor.authorBlom, L.
dc.date.accessioned2017-08-29T17:01:47Z
dc.date.available2017-08-29T17:01:47Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/27062
dc.description.abstractDoel: De laatste jaren is het aantal mensen dat in Nederland asiel aanvraagt toegenomen. Onder hen bevindt zich een significant aantal jonge vluchtelingen in de leeftijd van 16 tot en met 20 jaar. Vaak krijgen zij les op het voortgezet onderwijs, maar om hen een plek in het onderwijs te geven met een betere aansluiting op vervolgonderwijs is ROC Mondriaan in regio Haaglanden een nieuw internationale schakelklassen(ISK)-traject gestart. Het doel van deze studie is om inzicht te krijgen in belemmerende en bevorderende factoren van het ISK-traject voor verdere ontwikkeling van het traject. Methode: Met betrokken professionals (N=7) en leerlingen (N=8) zijn semi-gestructureerde interviews afgenomen om hun perspectief op de bevorderende en belemmerende factoren van het traject te bevragen. Resultaten: Zonder definitief te kunnen oordelen over de werking van het ISK- traject, laat deze studie zien dat de leerlingen positief zijn over de leraren, het schoolklimaat en de lessen in Nederlandse taal. Betrokken professionals ervaren als gevolg van de achtergrond van de leerlingen dat zij langer nodig hebben om op te starten. Daarnaast achten zij meer interactie met Nederlandstaligen, meer loopbaanoriëntatie en meer communicatie tussen de professionals nodig om tot een hoger taalniveau te komen. Conclusie: ROC Mondriaan kan de inzichten uit deze studie gebruiken om het ISK-traject te optimaliseren door te investeren in een positief schoolklimaat met ondersteunende relaties, doelgerichte interne communicatie en door een koppeling te maken in het programma met het toekomstperspectief van de leerlingen en de beroepspraktijk.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent634083
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleJonge vluchtelingen in het Nederlandse onderwijs
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsVluchtelingenonderwijs; ISK; mbo; jonge vluchtelingen; onderwijssucces
dc.subject.courseuuYouth, Education and Society


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record