dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Bodden, D.H.M. | |
dc.contributor.advisor | Staats, S. | |
dc.contributor.author | Hendrix, L. | |
dc.date.accessioned | 2017-08-18T17:01:14Z | |
dc.date.available | 2017-08-18T17:01:14Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/26892 | |
dc.description.abstract | Doel. Met dit onderzoek is onderzocht of de psychologische flexibiliteit van ouders toenam en de ouder-kindrelatie, gemeten door communicatie en conflicten, verbeterde door deelname aan de oudercursus ‘ACTief opvoeden’. Methode. Voorafgaand aan, direct na afloop en zes maanden na de oudercursus hebben 55 participanten de Parental Acceptance and Action Questionnaire (PAAQ), de Parent-Adolescent Communication Scale (PCS) en de Network of Relationship Inventory (NRI) ingevuld. Resultaten. Uit afhankelijke t-toetsen bleek dat de psychologische flexibiliteit van ouders significant is toegenomen, de communicatie significant is verbeterd en conflicten significant zijn verminderd direct na het volgen van de oudercursus. Effectgroottes varieerden van klein voor communicatie en conflicten tot groot voor psychologische flexibiliteit. De toename in psychologische flexibiliteit was na zes maanden nog steeds significant. De effectgrootte was groot. De verbetering in communicatie en de afname van conflicten waren na zes maanden niet significant ten opzichte van de voormeting. Daarnaast medieerde de toename in psychologische flexibiliteit van ouders de verbetering van communicatie en vermindering van conflicten door het volgen van de oudercursus niet. Conclusie. De oudercursus ‘ACTief opvoeden’ lijkt veelbelovend voor het vergroten van de psychologische flexibiliteit van ouders en het verbeteren van de ouder-kindrelatie. Vervolgonderzoek is echter nodig om meer inzicht te krijgen in de werkzame elementen van deze cursus en ACT-strategieën in ouderbegeleiding. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 425480 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | De ouder-kindrelatie verbeteren? Ga ACTief aan de slag!
Onderzoek naar de verbetering van de ouder-kindrelatie en de psychologische flexibiliteit van Nederlandse ouders door het volgen van de cursus ‘ACTief Opvoeden’ | |
dc.type.content | Master Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | Acceptance and Commtiment Therapy (ACT); ouders; psychologische flexibiliteit; ouder-kindrelatie | |
dc.subject.courseuu | Clinical Child, Family and Education Studies | |