Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorDijk, A. van
dc.contributor.advisorOosterwegel, J.H.
dc.contributor.authorHeesen, L.J.
dc.date.accessioned2017-08-04T17:02:35Z
dc.date.available2017-08-04T17:02:35Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/26768
dc.description.abstractDeze studie heeft onderzocht of een goedaardige framing van sociale situaties door ouders de goedaardige interpretatiestijl van hun kind beïnvloedt en of responsiviteit van de ouders deze relatie versterkt. De sociale framing van ouders werd geobserveerd tijdens het bespreken van een prentenboek met vier ambigue sociale situaties. Om te onderzoeken of de goedaardige interpretatiestijl van de kinderen (N=109, leeftijd 4–7) veranderd, is een pre- en posttestdesign gebruikt waarin de kinderen een interpretatie moesten geven over de ambigue sociale situaties in het prentenboek. Om te onderzoeken of de invloed van sociale framing ook generaliseert naar andere sociale situaties, is een tweede nameting gehouden met andere verhalen. Uit de resultaten bleek dat ouders met een hoge mate van sociale framing, de goedaardige interpretatiestijl van hun kind kunnen vergroten. Dit effect was niet sterker bij meer responsieve ouders en niet generaliseerbaar naar andere situaties. Deze bevindingen wijzen uit dat de sociale framing van ouders de ontwikkeling van een goedaardige interpretatiestijl van hun kind kunnen beïnvloeden.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent389005
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleGoedaardige Interpretatiestijl van Kleuters: een direct effect van Sociale Framing en een interactie-effect met Responsiviteit van Ouders
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.courseuuKlinische kinder- en jeugdpsychologie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record