Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorHakemulder, F.
dc.contributor.authorTaal, N.W.J.C.
dc.date.accessioned2017-08-04T17:02:10Z
dc.date.available2017-08-04T17:02:10Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/26751
dc.description.abstractUit het artikel van Sundar en Limperos (2013) blijkt dat oude en nieuwe media sterk van elkaar verschillen: er wordt op verschillende wijzen met de diverse media omgegaan. Het is van belang om onderzoek naar nieuwe media te doen om de nieuwe omgangen en sociale- en psychologische behoeften van de gebruikers in kaart te brengen en te begrijpen. Het onderwerp dat centraal staat binnen het huidige onderzoek is het aangaan van een parasociale interactie (PSI) met een mediafiguur. Het is een breed begrip wat op verschillende wijzen en op diverse media toegepast kan worden. Het begrip kan binnen de ‘sociale verbinding gratificatie’ worden geplaatst welke centraal staat op sociale media. In het huidige paper is er onderzoek gedaan naar de instagrampagina ‘claartjerose’. De onderzoeksvraag die hierbij is gesteld luidt: Op welke manier speelt de online zelfpresentatie van de instagramblogger Claartje Rose Cliteur een rol bij het beïnvloeden van de aankoopintentie van haar instagramvolgers? Tijdens het onderzoek zijn vijf respondenten geïnterviewd die (1) de instagrampagina volgen en (2) tot de meest bereikbare doelgroep van Instagram behoren. Aan de hand van de analyse van deze interviews kan er als antwoord op de onderzoeksvraag gesuggereerd worden dat de online zelfpresentatie van de instagramblogger Claartje Rose Cliteur invloed heeft op de aankoopintentie van haar volgers. Opvallend is dat de mediafiguur haar content niet voldoende afbakent ten opzichte van de behoeftes van haar doelgroep. Hierdoor velt haar doelgroep niet alleen minder positieve oordelen ten opzichte van de online zelfpresentatie van de mediafiguur, maar wordt er door haar volgers anders omgegaan met de reclame-content dan dat door de samenwerkende bedrijven is bedoeld, namelijk: als inspiratiebron. Volgens de opgestelde grounded theory zouden zowel de sociale verbinding gratificatie als de parasociale interactie als ‘tweezijdig’ moeten worden ontwikkeld en beschouwd zodat niet enkel de mediafiguur maar ook de volgers invloed hebben op de online zelfpresentatie van de mediafiguur, het creëren van de content en het delen van informatie, foto’s en identiteit op de pagina. Op deze manier kunnen positievere oordelen ten opzichte van de online zelfpresentatie van de mediafiguur worden gevormd en een juiste omgang met de gewenste, meer toegankelijkere content op de instagrampagina worden bereikt.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent6230250
dc.format.mimetypeapplication/zip
dc.language.isonl
dc.titleDe invloed van online zelfpresentatie op de aankoopintentie van het publiek. Publieksonderzoek over de instagrampagina 'claartjerose'.
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.courseuuCommunicatie- en informatiewetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record