Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorVisser, T.
dc.contributor.authorZijderveld, D.
dc.date.accessioned2009-08-26T08:38:28Z
dc.date.available2009-08-26T08:38:28Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/2674
dc.description.abstractReligieus onderwijs en religieuze scholen staan regelmatig ter discussie. De meeste Levo docenten zullen het de vraag naar de legitimiteit of relevantie van hun vak wel herkennen, komend vanuit leerlingen, ouders en collega’s . Dit gebeurt niet alleen in Nederland, maar ook in andere Europese landen wordt hierover gediscussieerd. In de verschillende Europese landen is er een breed spectrum aan visies op het religieus onderwijs. Opvallend wat betreft de visie op religieus onderwijs is Duitsland. Het recht op religieus onderwijs wordt namelijk expliciet in de grondwet vermeld. Reden om eens te kijken naar hoe onze oosterburen het religieus onderwijs hebben georganiseerd en gelegitimeerd, maar ook wat de leerlingen er van vinden. Centraal staat daarmee de vraag hoe het religieus onderwijs in Duitsland is georganiseerd, welke mogelijkheden dat biedt voor het interreligieus leren en wat de leerlingen daar van vinden. Allereerst zal er worden ingegaan op het recht op religieus onderwijs in de grondwet van Duitsland, de verschillen met Nederland, vervolgens in het kort de verschillende vormen van religieus onderwijs die Duitsland kent en tenslotte wat leerlingen zelf van het religieus onderwijs vinden.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.language.isonl
dc.titleReligie in het onderwijs; de wijzen uit het oosten?
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsreligious education
dc.subject.keywordsduitsland augsburg
dc.subject.courseuuGodsdienst en levensbeschouwing: educatie en communicatie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record