Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorKerssens, Dr. N.
dc.contributor.authorOtten, M.C.C.
dc.date.accessioned2017-08-04T17:01:41Z
dc.date.available2017-08-04T17:01:41Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/26695
dc.description.abstractDe ontwikkeling van videogames heeft een nieuwe stroming met zich meegebracht: serious games. Dit zijn games die niet entertainment als doel hebben, maar de overdracht van argumentatie, ideeën en belevingen met betrekking tot serieuze onderwerpen. Er is binnen de wetenschap vooral veel onderzoek gedaan naar serious games met betrekking tot wereldwijde problematiek zoals het milieu of vluchtelingen. Binnen dit onderzoek richt ik mij met name op de overdracht van persoonsgebonden, emotionele kwesties in de videogame That Dragon, Cancer. Ik beargumenteer dat deze overdracht plaatsvindt doormiddel van Ian Bogost’s theorie: procedurele retoriek. Volgens Bogost is procedurele retoriek de manier waarop computergestuurde processen retorisch worden ingezet. Ik onderzoek dit aan de hand van een affordance-theorie waar ik kijk naar de mogelijkheden en beperkingen binnen That Dragon, Cancer en analyseer deze. De bevindingen sluiten aan op mijn claim dat de door de speler geactiveerde processen invloed hebben op de manier waarop de thema’s worden gerepresenteerd en daarmee worden overgedragen en dat de manipulatie van deze processen inherent is aan de overtuigingskracht van het spel. Ik stel dat procedurele retoriek de mogelijkheid tot overdracht van serieuze thema’s zoals ziekte, hoop en verdriet kan leiden.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1192613
dc.format.extent1192372
dc.format.mimetypeapplication/zip
dc.format.mimetypeapplication/zip
dc.language.isonl
dc.titleGamen met Emotie: een onderzoek naar procedurele retoriek in de videogame That Dragon, Cancer
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsserious games; videogames; gaming; procedural rethoric; play; interactivity; games for change;
dc.subject.courseuuCommunicatie- en informatiewetenschappen


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record