Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorStruiksma, Marijn
dc.contributor.authorHolsteijn, R. van
dc.date.accessioned2017-08-04T17:01:37Z
dc.date.available2017-08-04T17:01:37Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/26687
dc.description.abstractDit is een onderzoek naar het emotionele Stroop effect in sociaal-evaluatieve taal en de rol van optimisme bij dit effect. Dit emotionele Stroop effect is al eerder aangetoond in een emotionele Stroop-taak waarin de reactietijd van participanten werd gemeten bij het benoemen van de kleur van een neutrale beschrijving, een belediging of een compliment die zowel op de participant zelf gericht waren als op een ander. Het lezen van neutrale beschrijvingen en beledigingen zorgde voor een interferentie-effect waardoor men langer deed over het benoemen van de kleur van dit soort woorden dan het benoemen van de kleur van complimenten. In het huidige onderzoek is er opnieuw gekeken naar dit effect maar dan door middel van een gemixt design in plaats van een geblokt design. Ook is er gekeken naar de rol van optimisme, omdat een optimistische houding mogelijk een invloed kan hebben op het verwerkingsproces van de beledigingen en complimenten en dit kan hierdoor weer van invloed zijn op het emotionele Stroop effect. Uit het onderzoek bleek dat er sprake was van een emotioneel Stroop effect in een gemixt design: beledigingen en neutrale beschrijvingen zorgden voor een langere reactietijd bij het benoemen van de kleur dan complimenten. Het optimisme van de participant had hier geen invloed op. Het ontvangen en verwerken van beledigingen en complimenten is hierdoor een gelijk proces: we schrikken allemaal van een belediging, ongeacht hoe positief of negatief we in het leven staan.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent840567
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe verwerking van beledigingen en complimenten: een onderzoek naar het emotionele Stroop effect en de rol van optimisme bij dit effect
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsemotioneel Stroop effect, gemixt design, optimisme, negativity bias
dc.subject.courseuuCommunicatie- en informatiewetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record