dc.description.abstract | Het meemaken van een terroristische aanslag kan een grote impact hebben, maar hoe wordt dit ervaren door tijdelijke inwoners van een land? Om dit te onderzoeken is gekeken in hoeverre in blogs van Amerikaanse uitwisselingsstudenten in Parijs is geschreven over het beeld dat zij hebben van ‘de zelf’, ‘de ander’ (Frankrijk/Parijs) en de wereld na het meemaken van een terroristische aanslag tijdens hun verblijf. Met een kwalitatieve inhoudsanalyse zijn zinnen over ‘de zelf’, steden, landen, culturen en de wereld gecodeerd. Hieruit is een corpus van 142 fragmenten (zinnen) ontstaan die zijn verdeeld in codes en geordend in een van de volgende hoofdconcepten: ‘de zelf’, Frankrijk/Parijs of de wereld. Uit de analyse van ‘de zelf’ is gebleken dat tweederde schreef over hun (bewustwording van) identificatie met Parijs, Frankrijk of de wereld of over een wij-gevoel. Mogelijke verklaringen hiervoor zijn het identiteitsveranderingsproces van uitwisselingsstudenten (Kashima & Loh, 2006), het effect van negatieve gebeurtenissen op iemands identiteit (Janoff-Bulman & Timko, 1987) of het wij-gevoel door gezamenlijke emoties en nationale rouw (Conejero & Etxebarria, 2007; Rimé, 2007). Een derde van de studenten schreef over ‘de ander’, het gedrag van de Fransen en Parijzenaren na de aanslagen, mogelijk door een cultureel verschil in verwachtingen van gedrag (Detweiler, 1980). Studenten zetten zich niet af tegen ‘de ander’. Bijna alle studenten schreven over hun wereldbeeld, mogelijk door de impact van een dissonante gebeurtenis op hun referentiekader (Kiely, 2005). De vraag die niet beantwoord is, is aan welke context de resultaten toe te wijzen zijn. Is het de uitwisseling, de nationaliteit of het meemaken van een nare gebeurtenis die zorgt voor een verandering in het beeld van ‘de zelf’, Frankrijk/Parijs en de wereld? Vervolgonderzoek kan hier verder op ingaan, waarbij ook rekening gehouden kan worden met verschillen tussen aanslagen en de beperkte informatie over de studenten. Het zwakke punt in dit onderzoek was de interpretatie van de onderzoeker bij het coderen. | |