dc.description.abstract | Het is onduidelijk hoe omgegaan moet worden met informatie uit subjectieve bron in een
wetenschap van bewustzijn. Informatie over aspecten van bewustzijn, gemeten door de empirische
wetenschappen, is moeilijk te combineren en botst soms met subjectieve ervaringen van bewustzijn.
In deze scriptie wordt de waarde van deze subjectieve informatie in een wetenschap van
bewustzijn onderzocht. Hierbij is de methode voor onderzoek naar bewustzijn van Dennett, de
heterofenomenologie, de rode lijn. Bij de analyse van de rol van subjectieve informatie in deze
methode wordt er gebruik gemaakt van de distinctie van twee wereldbeelden – het manifeste en het
wetenschappelijke – van Sellars. Deze distinctie tussen perspectieven, die Sellars beide nodig acht
voor een compleet begrip, wordt gebruikt voor het analyseren en plaatsen van argumenten voor en
tegen de heterofenomenologie en de plaats die de methode geeft aan subjectieve informatie.
De tweedeling van wereldbeelden maakt het mogelijk de lijnen van het debat te schetsen en
in context te plaatsen. De heterofenomenologie, net als de argumenten daarvoor en daartegen,
komen voor een groot gedeelte voort uit de context van het debat. De waarde van subjectieve
ervaringen in een wetenschap van bewustzijn legt het bij onenigheden af tegen andere bronnen van
informatie door argumenten over feilbaarheid en methodologische beperkingen. Subjectieve
informatie speelt wel een belangrijke rol bij het meenemen van het subjectieve standpunt. Een
synthese tussen de subjectieve en wetenschappelijke wereldbeelden wordt maar ten dele bereikt in
de heterofenomenologie, wat te verklaren is door de context als wetenschappelijk onderzoek. | |