Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorPander Maat, H.L.W.
dc.contributor.advisorStolk, F.R.W.
dc.contributor.authorDitewig, S.
dc.date.accessioned2017-08-03T17:02:24Z
dc.date.available2017-08-03T17:02:24Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/26623
dc.description.abstractDit onderzoek vormt een Case Study naar het effect van simplificatie op het tekstbegrip van de teksten van de website entoen.nu. Entoen.nu is een website met informatie over de Nederlandse Canon. Dit is een verzameling van 50 onderwerpen over de Nederlandse geschiedenis. Over al deze onderwerpen worden teksten aangeboden voor verschillende doelgroepen. Deze teksten zijn onder te verdelen in tekstniveaus met een bepaalde mate van simplificatie ten opzichte van de originele teksten. In dit onderzoek ligt de focus op twee tekstniveaus: het tekstniveau met de originele teksten voor docenten en het versimpelde tekstniveau voor leerlingen van groep 7 tot en met de onderbouw van het voortgezet onderwijs. De voornaamste stilistische versimpelingen die toegepast zijn bij het versimpelde tekstniveau hebben te maken met lexicale complexiteit en cohesie; daarbij heeft het versimpelde tekstniveau tussenkopjes. Het begrip van de teksten van de verschillende tekstniveaus over één onderwerp is getoetst. De proefpersonen zijn 234 leerlingen uit groep 7 en uit havo 2 en 3. De onderzoeksvraag luidt als volgt: in hoeverre levert de originele tekst daadwerkelijk problemen op voor tekstbegrip, en in hoeverre is de versimpeling een verbetering? In het experiment is een 2x2 design gebruikt met tekstniveau en tussenkopjes als factoren. Uit de resultaten van het onderzoek blijkt dat het tekstbegrip van de versimpelde tekst van zowel havo-leerlingen als basisschoolleerlingen groter is dan het begrip van de originele tekst. Er is geen effect van tussenkopjes gevonden. De simplificatie heeft effect voor beide leeftijdsgroepen, dus entoen.nu doet er goed aan om de originele teksten te vereenvoudigen voor zowel basisschoolleerlingen als onderbouwleerlingen van de middelbare school.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1302621
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleHet effect van simplificatie op tekstbegrip van de teksten van de website entoen.nu
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordstekstcomplexiteit, tekstsimplificatie, educatieve teksten, lexicale complexiteit, tussenkopjes, tekstbegrip
dc.subject.courseuuNederlandse taal en cultuur


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record