Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorKamp, Michiel
dc.contributor.authorBakermans, C.
dc.date.accessioned2017-08-03T17:01:51Z
dc.date.available2017-08-03T17:01:51Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/26568
dc.description.abstractIn een tijd waarin pc-games verschenen in tweedimensionale weergaven, begeleid door continue muziek en geluidseffecten in MIDI-formats, opende avonturenpuzzelgame Myst (1993) de deuren naar een ‘nieuwe wereld.’ Met deze game wilden de broers Robyn en Rand Miller van Cyan immersieve omgevingen voor de speler creëren. Myst beschikt over een pointclick-besturing en is bijna tien jaar lang het best verkochte spel geweest tot de komst van The Sims (2001). Door het oplossen van verscheidene puzzels en het dwalen over de verschillende eilanden in de game leert de speler de personages en het narratief van de game langzaam kennen. Myst beschikt over een beperkte hoeveelheid nondiegetische muziek, wat in strijd was met voorgaande games. Tijdens muzikale stiltes vullen geluiden van wind, water en vogels de leegte op, wat het realisme van de game verhoogt. Wanneer muziek zich voordoet, gecomponeerd en opgenomen door Robyn Miller, draagt het volgens hem bij aan de gameplay door versterking van ‘sfeer.’ De geringe aanwezigheid van muziek samen met de ‘atmosferische’ aard en de locatie-gebonden functie ervan maakten Myst tot een vernieuwende game. Muziek en geluid vormen een belangrijk onderdeel van de algehele ervaring van het spel en draagt in zo hoge mate bij aan het immesieve doel dat de makers met Myst voor ogen hadden door de speler te begeleiden in zijn reis naar een alternatieve werkelijkheid. Ondanks de vernieuwende plaats die Myst heeft ingenomen in de geschiedenis van de gamemuziek op met name het gebied van muzikale immersie, is dit spel nooit aan uitgebreid muziekwetenschappelijk onderzoek met betrekking tot muzikale immersie onderworpen. In deze thesis zal aan de hand van literatuuronderzoek worden besproken op welke wijzen het gebruik van muziek in Myst vernieuwende inzichten biedt rondom muzikale immersie in games in het simuleren in een alternatieve doch realistische werkelijkheid. Aan de hand van historisch onderzoek zal in Hoofdstuk 1 worden behandeld welke gedachten er achter de keuze van de muziek zaten, hoe consumenten en critici op de soundtrack reageerden met betrekking tot muzikale immersie en hoe de link te leggen is met vroege filmmuziek in verband met discussies over realisme. In Hoofdstuk 2 zullen muzikale analyses, onderbouwd door literair onderzoek, licht werpen op de multidisciplinaire connecties die de muziek van Myst met immersie toont waarin verbanden zullen worden gelegd met de gametechnische achtergrond van Myst, New Age-muziek, ambient music en muzikaal escapisme. Dit alles komt samen in een concluderende tekst waarin zal worden beargumenteerd wat de immersieve muziek van Myst voor waarde had voor de makers, het spel en de spelers en waarom Myst een game van belang is geweest in de gamemuziek op het gebied van muzikale immersie.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent4452069
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleEen wandeling door de muzikale landschappen van MYST: Immersie via transport als basis voor een nieuw gamemuziekgenre
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsmyst, game, muziek, gamemuziek, immersie, new, age, brian, eno, transport, ambient, music, escapisme, sfeer, atmosfeer, diegetisch, nondiegetisch, vroege, filmmuziek, realisme, omgevingsmuziek, environmental, synthesizer, multidisciplinair, recensies, historisch, flow, omgevingservaring, robyn, miller, rand, cyan, consument, critici, reviews, dynamisch, locatie-gebonden, vernieuwend, nieuw, avonturenpuzzelgame, avonturengame, puzzelgame, soundtrack
dc.subject.courseuuMuziekwetenschap


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record