Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorSteenbergen, E. van
dc.contributor.advisorCoffeng, T.
dc.contributor.authorVreeswijk, M.C.
dc.date.accessioned2017-08-03T17:01:38Z
dc.date.available2017-08-03T17:01:38Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/26561
dc.description.abstractDe Autoriteit Financiële Markten (AFM), toezichthouder op de financiële sector, heeft als speerpunt dat financiële organisaties het klantbelang centraal (KBC) stellen, om duurzaam financieel welzijn te creëren. KBC is een uiting van integer gedrag. In het huidige onderzoek is, onder adviseurs en bemiddelaars in de financiële sector, onderzocht of een ethische organisatiecultuur samenhangt met KBC, betrokkenheid en bevlogenheid. Daarbij is gekeken naar de mediërende rol van ethische spanning in het verband tussen ethische organisatiecultuur en KBC en is gekeken naar de modererende rol van morele identiteit op alle drie de verbanden. Hiervoor is een online vragenlijst uitgezet onder medewerkers van verschillende organisaties van adviseurs en bemiddelaars (N = 182). In lijn met de verwachtingen hangt ethische organisatiecultuur samen met KBC, betrokkenheid en bevlogenheid. Ten tweede is niet gebleken dat het verband tussen ethische organisatiecultuur en KBC wordt gemedieerd door ethische spanning. Ten derde is niet gebleken dat morele identiteit de verschillende verbanden modereert, hoewel morele identiteit wel samenhangt met meer KBC en betrokkenheid. Dit biedt steun voor zowel het clean barrels als good apples perspectief. Op basis van dit onderzoek wordt aangeraden om aan te sturen op een ethische organisatiecultuur door zowel toezichthouder als organisatie zelf om KBC, betrokkenheid en bevlogenheid te bevorderen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent780072
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleGood Apples and Clean Barrels: de invloed van ethische organisatiecultuur op klantbelang centraal, betrokkenheid en bevlogenheid bij adviseurs en bemiddelaars in de financiële sector
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsethische organisatiecultuur; integer gedrag; klantbelang centraal; betrokkenheid; bevlogenheid; ethische spanning; morele identiteit; financiële sector
dc.subject.courseuuSociale en organisatiepsychologie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record