Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorDotsch, R.
dc.contributor.authorKlundert, A.M. van de
dc.date.accessioned2017-08-03T17:01:38Z
dc.date.available2017-08-03T17:01:38Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/26560
dc.description.abstractUit voorgaand onderzoek is gebleken dat gezichtsbeoordelingen afhankelijk zijn van statistisch leren, waarbij mensen de verdeling van gezichten in hun omgeving aanleren. Huidige studie heeft onderzocht of statistisch leren ook sociale perceptie beïnvloedt in de aanwezigheid van informatieve cues voor dominantie en betrouwbaarheid. In het huidige experiment werden proefpersonen in een leerfase blootgesteld aan computer-gegenereerde gezichten afkomstig uit een dominantiedimensie of een betrouwbaarheidsdimensie. De gezichten volgden op deze dimensies een normaalverdeling, waarvan het gemiddelde tussen proefpersoon verschilde, met een gemiddelde z-score van -5 of +5 op de aangeboden dimensie. In een daaropvolgende testfase beoordeelden proefpersonen nieuwe gezichten op dominantie, betrouwbaarheid en gemiddeldheid. Verwacht werd dat de beoordelingen in de testfase zouden verschillen op basis van de aangeleerde verdelingen en dimensies in de leerfase. Hier is geen bewijs voor gevonden. De proefpersonen leken de verdelingen in de leerfase niet te hebben aangeleerd, waardoor er geen sprake was van statistisch leren.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent573817
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleWanneer beïnvloedt statistisch leren sociale perceptie van gezichten? De rol van reeds bestaande informatieve cues
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsGezichtsbeoordelingen; statistisch leren; dominantie; betrouwbaarheid; gemiddeldheid; gezichtsdimensies
dc.subject.courseuuSociale en organisatiepsychologie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record