Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorSchuiling, F.
dc.contributor.authorHornman, R.G.
dc.date.accessioned2017-08-02T17:02:19Z
dc.date.available2017-08-02T17:02:19Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/26542
dc.description.abstractGeorge Brecht (1926-2008) was een avant-gardecomponist die lange tijd kernfiguur was binnen de stroming Fluxus. Fluxus is een groep kunstenaars, ontstaan vanuit de compositielessen van John Cage begin 1960. George Brecht maakte gebruik van event scores. Deze event scores zijn vanuit de muziekwetenschap echter onderbelicht. Vanwege de directe verwijzing van Brecht naar muziek in Drip Music (Drip Event) is het belangrijk te onderzoeken wat deze verwijzing inhoudt. Dit onderzoek richt zich op de muzikale ideeën binnen Fluxus en van George Brecht door het doen van een onderzoek binnen de historically informed performance (HIP) en het meer gangbare literatuuronderzoek. Hierbij is gekeken naar welke muzikale vaardigheden er nodig zijn voor het uitvoeren van deze event score. Er is door de auteur toegewerkt naar een uitvoering van Drip Music waarbij er zowel een (naar het idee van Carolyn Abbate) drastische als gnostische vorm van onderzoek is toegepast. Dit soort onderzoek past daarmee binnen het idee van experiential learning, een kernbegrip binnen de pedagogiek van Fluxus.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent629373
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleHet muzikale in George Brechts Drip Music
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsGeorge Brecht, Brecht, Drip Music, Dripping, Music, Fluxus, HIP, John Cage, artistiek onderzoek, artistic research
dc.subject.courseuuMuziekwetenschap


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record