Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorPafort-Overduin, C.
dc.contributor.advisorVan Beusekom, A.C.N.
dc.contributor.authorNikkels, K.L.H.M.
dc.date.accessioned2017-08-02T17:01:58Z
dc.date.available2017-08-02T17:01:58Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/26512
dc.description.abstractNederland kent een duaal omroepbestel, waarin publieke omroepen en commerciële omroepen de zendtijd moeten delen. De publieke omroep bestaat sinds 1949, waarna de commerciële omroep in 1989 werd opgericht. Sinds zij naast elkaar bestaan, zijn meerdere wetten aangenomen om het naast elkaar bestaan van de twee omroepen te organiseren en is het aantal publieke omroepen teruggebracht naar zes. De omroepen hebben verschillende identiteiten van waaruit ze keuzes maken wat betreft hun televisieaanbod. Omroepen hebben hun eigen identiteit en ideologische ideeën over de wereld. Een manier om deze te uiten is via hun producten: televisieprogramma’s. Drelatie tussen de begrippen ideologie-identiteit is geanalyseerd door hun werking te bekijken binnen de talkshows van twee omroepen. Pauw van de VARA is vergeleken met RTL Late Night van RTL. Het corpus is gevormd door beleidsteksten van beide talkshows waarin missiestatements en ideeën over de programmering zijn opgenomen en de afleveringen op maandag 2 mei, woensdag 4 mei en vrijdag 6 mei 2016. Nadat op basis van beleidsteksten de elementen van de identiteit en ideologie van de VARA in kaart zijn gebracht, zijn deze gelinkt aan afleveringen van Pauw. Hieruit is gebleken dat de algemene thema’s die voor de VARA van belang zijn, door middel van onderwerpen en gasten naar voren komen in de talkshow. Ook is gebleken dat het debat aan tafel ervoor zorgt dat de host, Jeroen Pauw, andere ideeën naar voren kan brengen. Eenzelfde soort analyse is uitgevoerd voor RTL en RTL Late Night. Hieruit is gebleken dat RTL het entertainende element uit haar missiestatement duidelijk laat doorklinken in haar talkshow. Daarnaast probeert de omroep een breed publiek aanspreken en wordt dit aan tafel duidelijk gedaan door voornamelijk te informeren en geen kritische standpunten te tonen. In de vergelijking van VARA en RTL komt vooral naar voren dat pauw wel meerdere standpunten van een onderwerp belicht, maar dit niet op een evenredige manier doet en zo de eigen ideologie en identiteit laat doorklinken. Bij RTL Late Night worden andere standpunten helemaal niet belicht en wordt enkel het standpunt dat voor RTL het dichtst bij de ideologie ligt getoond.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent468530
dc.format.mimetypeapplication/zip
dc.language.isonl
dc.titleNederlandse talkshows aan het woord - De relatie identiteit-ideologie binnen een Nederlandse publieke en een commerciële omroep
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsIdeologie, Identiteit, Cultuur, Omroep
dc.subject.courseuuMedia en cultuur


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record