Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorVenne, L.H.J. van de
dc.contributor.advisorHagemeijer, R.E.
dc.contributor.authorSmans, M.C.
dc.date.accessioned2017-08-02T17:01:15Z
dc.date.available2017-08-02T17:01:15Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/26490
dc.description.abstractProfessionele leergemeenschappen (PLG’s) vormen een grote belofte voor het onderwijs. Ze hebben positieve effecten op de leerresultaten van leerlingen en op de professionalisering van docenten. Ondanks deze belofte wordt door sommigen gesteld dat PLG’s maar amper voorkomen in het voortgezet onderwijs. In dit onderzoek is ten eerste gemeten in hoeverre er, op twee vmbo-scholen, sprake is van een PLG. Ten tweede is gemeten of zes condities (betrekkend en ondersteunend leiderschap, collegiale ondersteuning, professionele ruimte, draagvlak en verantwoording, personeelsbeleid en communicatie) van invloed zijn op de PLG. Hierbij is gebruik gemaakt van een vragenlijst. Deze is ingevuld door 108 docenten en schoolleiders. Ten eerste bleek dat er op beide scholen in “zekere” tot “sterke” mate sprake is van een PLG. Vervolgens bleek na lineaire regressieanalyses dat alle zes de condities afzonderlijk van invloed zijn op de perceptie van een PLG. Hoewel vervolgonderzoek gewenst is lijkt de perceptie van een PLG sterker te zijn wanneer de condities goed zijn ontwikkeld. Het onderzoek naar PLG’s is merendeels conceptueel van aard; empirisch onderzoek is weinig voorhanden. Dit onderzoek is zodoende ingegaan op bewijsvoering voor het bestaan van PLG’s en de facilitering ervan.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent983342
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe invloed van draagvlak, leiderschap, personeelsbeleid en andere condities op professionele leergemeenschappen
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsprofessionele leergemeenschappen; leiderschap; professionele ruimte
dc.subject.courseuuOnderwijswetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record