Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorHoeken, J. A. L.
dc.contributor.authorBatenburg, L.
dc.date.accessioned2017-08-01T17:01:18Z
dc.date.available2017-08-01T17:01:18Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/26466
dc.description.abstractDe overtuigingskracht van persuasieve narratieven wordt mede bepaald door identificatie met een personage in dat narratief. Door middel van een experiment (N = 168) werd onderzocht of verhaalperspectief en sympathie van een personage invloed hebben op de identificatie. Daarnaast is onderzocht of er een verband is tussen autoriteit en identificatie. In het onderzoek kregen de respondenten vier versies van hetzelfde verhaal te lezen. Het verhaal ging over een confrontatie tussen een restauranthouder en een inspecteur van de Voedsel- en Warenautoriteit. De versies verschilden in verhaalperspectief en sympathie. In twee versies lag het perspectief bij de restauranthouder en in twee versies lag het perspectief bij de inspecteur, daarnaast werd ook sympathie gemanipuleerd. In twee versies was de restauranthouder sympathiek, in de andere versies was de inspecteur sympathiek. Autoriteit werd bepaald aan de hand een aantal vragen in de vragenlijst. Sympathie voor een bepaald personage bleek inderdaad van invloed te zijn op identificatie, evenals verhaalperspectief. Men identificeert zich sterker met een sympathiek personage en wanneer het perspectief bij dat personage ligt. Autoriteit bleek een sterk verband te hebben met identificatie.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent2621651
dc.format.mimetypeapplication/zip
dc.language.isonl
dc.titleInvloeden op Identificatie
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsIdentificatie, autoriteit, sympathie, perspectief
dc.subject.courseuuCommunicatie- en informatiewetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record