Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorKluin-Haster, M.
dc.contributor.advisorLiber, J.
dc.contributor.authorStroobant, M.
dc.date.accessioned2017-07-31T17:01:34Z
dc.date.available2017-07-31T17:01:34Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/26447
dc.description.abstractDe huidige studie onderzocht of de implementatie van de interventie Programma Alternatieve Denkstrategieën (PAD) van invloed was op de vermindering van zowel reactieve als proactieve agressie bij jongens met externaliserende gedragsproblemen. Er werd onderzocht of er een verbetering van verschillende sociale informatieverwerkingsprocessen plaatsvond na de implementatie van PAD en of deze verbetering van invloed was op de vermindering van reactieve en proactieve agressie. De scholen van de 113 jongens met een leeftijd variërend van 6 tot 11 jaar, werden willekeurig toegewezen aan de experimentele groep en de controle groep. De interventie PAD werd geïmplementeerd in de experimentele groep en in de controle groep werd de gebruikelijke aanpak uitgevoerd. Ouderrapportages werden gebruikt om proactieve en reactieve agressie te meten. Participanten luisterden naar vignetten over provocaties van leeftijdsgenoten en beantwoordden vragen betreffende sociale informatieverwerkingsprocessen. Er werd een effect gevonden van PAD op het genereren van een agressieve respons. Tevens zorgde de interventie PAD voor een vermindering van reactieve agressie, niet voor proactieve agressie. Ook werd er geen mediatie-effect gevonden van de verschillende sociale informatieverwerkingsprocessen op de relatie van PAD op reactieve en proactieve agressie. Echter, door de kwaliteit van de gebruikte test moeten deze resultaten met grote voorzichtigheid geïnterpreteerd worden en is verder onderzoek naar de rol van zowel eerdere als latere sociale informatieverwerkingsprocessen bij het effect van de interventie PAD op reactieve en proactieve agressie gewenst.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent574937
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe rol van sociale informatieverwerking bij het effect van de interventie Programma Alternatieve Denkstrategieën (PAD) op reactieve en proactieve agressie
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsSociale Informatieverwerking; Programma Alternatieve Denkstrategieën; PAD; klasinterventie; agressie; reactieve agressie; proactieve agressie
dc.subject.courseuuKlinische kinder- en jeugdpsychologie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record