Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorPafort-Overduin, Clara
dc.contributor.authorSmitsloo, M.R.
dc.date.accessioned2015-09-07T17:00:33Z
dc.date.available2015-09-07T17:00:33Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/26333
dc.description.abstractAbstract In populaire televisieseries van de laatste jaren zijn het dikwijls jonge, welgestelde stedelingen die de hoofdpersonages vormen. Dat is zowel in de Verenigde Staten als in Nederland het geval. De serie VERBORGEN GEBREKEN is daar zo’n voorbeeld van. Het werd uitgezonden van 2009 tot 2011 door NET 5, en draait om 4 jonge makelaars in Amsterdam-Zuid. Volgens auteurs zoals Asanova en Mazdon is die populariteit te wijten aan het feit dat het stadsleven in zulke series dikwijls wordt geromantiseerd, waardoor men zich kan vergapen aan de gecreëerde wereld van schoonheid, succes en consumptie. Jonge, welgestelde stedelingen worden over het algemeen gekarakteriseerd als zijnde statusgericht, materialistisch, consumptiegericht, carrièregedreven, en met een moderne levensinstelling (wat wil zeggen dat ze niet snel settelen voor een gezin). Uitgaand van het principe van Sonja de Leeuw’s Televisiedrama: Podium voor Identiteit, zouden representaties van dramaseries cultuurgebonden zijn, hetgeen impliceert dat de verbeelding van jonge, welgestelde stedelingen verschillend in een Nederlandse serie zoals VERBORGEN GEBREKEN ook sporen zou vertonen van de Nederlandse context waarin het is geproduceerd. Daarom is het interessant om te onderzoeken in hoeverre dit zichtbaar is. Deze serie is door NET 5 geproduceerd, en daarom dient ook rekening gehouden te worden met de beoogde doelgroep van deze zender (hoogopgeleide, jonge vrouwen). In de aftrap van dit onderzoek is een uitleg te vinden van de representatie in televisieseries in context van hun cultuur, aan de hand van Sonja de Leeuws bevindingen. Het onderzoek richt zich vervolgens op een tekstuele analyse van VERBORGEN GEBREKEN. Omdat personages zowel verbeeld kunnen worden middels dialoog als mise-en-scène, worden beiden hier geanalyseerd. Middels een structurele methode waarbij de uitspraken en mise-en-scène elementen worden uiteengezet, kan vervolgens worden geconcludeerd in hoeverre de personages van VERBORGEN GEBREKEN verwijzen naar de zender NET 5, de bijbehorende doelgroep, en eventueel: de Nederlandse cultuur. In VERBORGEN GEBREKEN komt het geromantiseerde stadsbeeld naar voren – uit de dialogen blijkt dat de personages inderdaad gericht zijn op status, consumptie en een ongebonden levensstijl. Ze prefereren carrière boven een gezin en ze zijn zakelijk en statusgericht in hun uitspraken. Ook bij de mise-en-scène is dit het geval: ze doen zich te buiten aan hippe en luxe producten, huizen en horecagelegenheden. De stad Amsterdam wordt geromantiseerd, met zonnige beelden van de straten, cafés en zakenlieden. Toch zijn de personages in VERBORGEN GEBREKEN nooit in grote mate als materialistisch en statusgericht te bestempelen. De lifestylekeuzes zijn niet van de meest bovenmatige soort. De luxe levensstijl is dan wel in geringe mate aanwezig, maar voert niet de boventoon, de verhaallijn, of het centrale thema van de serie. Bovendien is één van de 4 hoofdpersonages in VERBORGEN GEBREKEN zelfs een soort tegenhanger van de totaliteit aan kenmerken die aan jonge, welgestelde stedelingen wordt toegewezen. Een voor de hand liggende assumptie hiervoor is dat de Nederlandse cultuur invloed heeft gehad op dit gematigde beeld. In zekere mate is ook het beleid van zender NET 5 terug te vinden in de serie, wat eventueel heeft bijgedragen aan de verbeelding van de personages. Net als de kijkers van NET 5, staan in deze serie voornamelijk hoogopgeleide vrouwen tussen de 20 en 35 centraal. Echter, of er concreet bewijs is van de aanwezigheid van het beleid NET 5 in VERBORGEN GEBREKEN, en of nationale culturele verschillen de oorzaak zijn, dient met nader onderzoek vastgelegd te worden.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent2263509
dc.format.mimetypeapplication/zip
dc.language.isonl
dc.title'Bepaald Geen Vinex Gevalletje' - De Karakterisering van Jonge, Welgestelde Stadsbewoners aan de Hand van Dialoog en Mise-en-scène in de Nederlandse Televisieserie Verborgen Gebreken
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsrepresentatie, stad, Nederlandse televisieseries
dc.subject.courseuuFilm- en Televisiewetenschap


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record