Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBoschman, S.E.
dc.contributor.advisorBeijers, J.E.H.
dc.contributor.authorDoubli, D.
dc.date.accessioned2017-07-13T17:01:05Z
dc.date.available2017-07-13T17:01:05Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/26141
dc.description.abstractIn dit onderzoek wordt de intergenerationele correlatie in opleidingsniveau behandeld. De onderzoeksvraag die centraal staat is: “In hoeverre kan de relatie tussen het opleidingsniveau van de ouders op het opleidingsniveau van het kind verklaard worden door economisch en/of cultureel kapitaal?”. De cultureel kapitaal theorie verwacht dat ouders cultureel kapitaal doorgeven aan het kind, waardoor het kind succesvoller zal zijn op school. Hoogopgeleide ouders beschikken vaak over meer cultureel kapitaal dan lager opgeleide ouders. Op basis van deze theorie wordt er een positieve relatie verwacht tussen het opleidingsniveau van de ouders en het opleidingsniveau van het kind die toe te schrijven is aan de overdracht van culturele hulpbronnen. De economische kapitaal theorie verwacht dat het kind door het economisch kapitaal van de ouders succesvoller zal zijn op school. De beschikking over financiële hulpbronnen kan het leerproces van een kind faciliteren. Hoogopgeleide ouders beschikken vaak over meer economisch kapitaal dan lager opgeleide ouders. Op basis van deze theorie wordt er een positieve relatie verwacht tussen het opleidingsniveau van de ouders en het opleidingsniveau van het kind die toe te schrijven is aan de economische hulpbronnen. Om de verwachtingen te toetsen wordt gebruik gemaakt van De Nederlandse levensloop Studie (NELLS). Een studie over bewoners uit Nederland tussen de 15 en 45 jaar. De vragen in het NELLS zijn gericht op de leefsituatie en de meningen van de bewoners. Cultureel kapitaal wordt gemeten aan de hand van vier verschillende culturele activiteiten en economisch kapitaal wordt gemeten aan de hand van de beroepsstatus van de vader. De resultaten laten zien dat er een positieve relatie is tussen het opleidingsniveau van de ouders en het opleidingsniveau van het kind en dat er sprake is van een gedeeltelijke mediatie van cultureel kapitaal. Er is geen mediërend effect gevonden voor economisch kapitaal. Dit onderzoek vindt daarom geen bevestiging voor de economisch kapitaal theorie, maar er worden wel aanwijzingen gevonden om de cultureel kapitaal theorie aan te nemen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent365562
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe appel valt niet ver van de boom.
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsIntergenerationele correlatie; onderwijs; economisch kapitaal, cultureel kapitaal, NELLS.
dc.subject.courseuuSociologie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record