Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorSchölvinck, B.A.
dc.contributor.advisorJaspers, J.G.M.
dc.contributor.authorWildeman, A.M.
dc.date.accessioned2017-07-13T17:01:02Z
dc.date.available2017-07-13T17:01:02Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/26139
dc.description.abstractLeerlingen die vaardig zijn in zelfregulatie behalen vaak betere schoolresultaten. Wanneer leerlingen minder zelfregulerend vermogen hebben, kan dit leiden tot onderprestatie. Aan de bevordering van zelfregulatie kunnen onderwijstijd verlengende programma’s een nuttige bijdrage leveren. Dit onderzoek is uitgevoerd bij een dergelijk programma, de Brede School Academie (BSA). De onderzoeksvraag die beantwoord werd ‘In hoeverre verschilt het zelfregulerend vermogen van leerlingen die deelnemen aan de Brede School Academie (BSA) van leerlingen die hier niet aan deelnemen?’ Zelfregulerend vermogen bestaat in dit onderzoek uit: Intrinsic Goal Orientation, Task Value, Self-Efficacy for Learning and Performance, Metacognitive Self-Regulation, Time and Study Environment, en Effort Regulation. Naast het totale zelfregulerend vermogen is er ook onderzocht of de BSA mogelijk invloed had op deze verschillende concepten van zelfregulatie. Daarnaast is de mogelijke invloed van lengte van deelname in maanden geanalyseerd. De verwachting was dat deelname aan de BSA zou zorgen voor hogere scores op zelfregulatie en de afzonderlijke concepten hiervan. Daarnaast werd ook verwacht dat de lengte van deelname een positieve invloed had. De hypothesen werden onderzocht door de Motivated Strategies for Learning Questionnaire (MSLQ), waarin de verschillende concepten van zelfregulatie bevraagd werden. De resultaten zijn geanalyseerd met een ANCOVA. Uit de analyse zijn geen significante verschillen gevonden tussen leerlingen die wel en leerlingen die geen onderwijs volgen op de BSA. De verschillende concepten van zelfregulatie zijn ook geanalyseerd met een ANCOVA. Ook hier zijn geen significante verschillen gevonden. Leerlingen die langer onderwijs volgen op de BSA scoren niet significant hoger op zelfregulatie of de verschillende concepten hiervan.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent624662
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleZelfregulatie tijdens onderwijstijd verlenging
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsOnderwijstijd verlenging; zelfregulatie; Intrinsic Goal Orientation; Task Value; Self-Efficacy for Learning and Performance; Metacognitive Self-Regulation; Time and Study Environment; Effort Regulation.
dc.subject.courseuuOnderwijskunde


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record