Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorDresscher, Paulien
dc.contributor.authorTuijl, J. van
dc.date.accessioned2017-07-12T17:20:10Z
dc.date.available2017-07-12T17:20:10Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/26133
dc.description.abstractUit onderzoeken zoals die van Acquisti en Gross, Barnes, Pötzsch en Baruh en Propescu blijkt dat hoewel internetgebruikers op sociale medianetwerken zoals Facebook, Instagram en Snapchat bezorgd zijn om hun privacy, ze toch zeer gevoelige en persoonlijke data plaatsen. De geplaatste data op deze platformen is echter niet zo privé als de internetgebruikers misschien toch dachten. Dit fenomeen waarbij de houding tegenover privacy afwijkt van het online gedrag wordt de privacy paradox genoemd door mediawetenschappers als Barnes, Pötszch, Baruh, Propescu, Norberg en Horne. Ook binnen Snapchat, een van de populairste en snelst groeiende mediaplatformen anno 2016, is deze privacy paradox aangetroffen: jongeren zijn zich schijnbaar wel bewust van privacy maar plaatsen toch zeer gevoelige data op het platform. Binnen dit onderzoek zal er door middel van een thematische discoursanalyse beschreven door Braun en Clarke een zestal journalistieke blogs worden geanalyseerd die zijn geschreven ten tijde van het vernieuwen van Snapchats privacy beleid in november 2015. De hoofdvraag bij deze thematische discoursanalyse is hoe de privacy paradox wordt geconstrueerd binnen het journalistieke discours omtrent Snapchat. Aangezien de privacy paradox over de discrepantie tussen houding en acties gaat, zal er vooral worden gekeken naar discoursen over bewustzijn van online privacy, bezorgdheid over online privacy, houdingen tegenover online privacy, privacy gerelateerde intenties en echte online acties die binnen het specifieke sociale media netwerk Snapchat worden gevormd. De eerste deelvraag zal zijn hoe de term privacy wordt omschreven in journalistieke blogs. De tweede deelvraag zal zijn hoe het bewustzijn van online privacy wordt geconstrueerd binnen het journalistieke discours omtrent Snapchat. De derde deelvraag zal zijn hoe de bezorgdheid van online privacy wordt geconstrueerd binnen het journalistieke discours omtrent Snapchat. Tot slot zal de vierde deelvraag zijn hoe online acties worden geconstrueerd binnen het journalistieke discours rondom Snapchat. In de conclusie zal er door het analyseren van deze discoursen geprobeerd worden antwoord te geven op de vraag waar wetenschappelijke discussies nog niet eenduidig over zijn: waarom de privacy paradox stand houdt.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent12395546
dc.format.mimetypeapplication/zip
dc.language.isonl
dc.titleOnline Privacy binnen Snapchat: Waarom de Privacy Paradox stand houdt volgens Amerikaanse Journalistieke Blogs
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsPrivacy; Snapchat; Privacy Paradox; Discours analyse; Media
dc.subject.courseuuTaal- en cultuurstudies


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record