Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorWubbels, T.
dc.contributor.authorSchouten, S.
dc.date.accessioned2009-05-14T17:01:41Z
dc.date.available2009-05-14
dc.date.available2009-05-14T17:01:41Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/2612
dc.description.abstractDit artikel beschrijft de samenhang tussen de visie en het gedrag van een schoolleider en of en op welke manier deze twee aspecten samenhangen met het leerlingresultaat op een basisschool. De wenselijkheid voor dit onderzoek komt voort uit het gegeven dat basisscholen steeds meer resultaatgericht moeten gaan werken, waardoor het van belang is om te weten of de visie en het gedrag van de schoolleider invloed uit kunnen oefenen op het leerlingresultaat. Voor het uitvoeren van het onderzoek is gebruik gemaakt van een instrument dat de mate waarin de visie van de schoolleider transformationeel is kan meten en er is gebruikt gemaakt van de VIS, een instrument dat het interpersoonlijk schoolleidersgedrag kan meten. Aan dit onderzoek hebben tweehonderddertig respondenten meegedaan, waarvan 22 schoolleiders en tweehonderdacht leerkrachten die afkomstig zijn uit 22 basisscholen die horen bij een stichting voor primair onderwijs in Eindhoven en omstreken. De schoolleiders en de leerkrachten hebben dezelfde vragenlijst ingevuld om onderzoek te kunnen doen naar het zelfbeeld en het leerkrachtenbeeld van de visie en het gedrag van de schoolleider. Bij het visie-instrument blijken twee van de drie schalen, namelijk “inzicht” en “individuele betrokkenheid” betrouwbaar te zijn en uit de analyse blijkt ook dat het instrument wellicht gebruikt kan worden voor het meten van de mate waarin de visie van de schoolleider onderwijskundig is . De VIS onderscheidde twee dimensies, namelijk “invloed”en “nabijheid”. Uit het onderzoek komt een aantal sterke verbanden tussen visie en gedrag en tussen visie en leerlingresultaat naar voren. Daarnaast zijn er verbanden tussen persoonskenmerken en gedrag gevonden. Zo blijkt dat individuele betrokkenheid in het zelfbeeld van de schoolleider een voorspeller is van nabijheid in het zelfbeeld van de schoolleider. Ook blijkt dat invloed in het leerkrachtenbeeld van het gedrag kan worden voorspeld door de invloed die een schoolleider in zijn gedrag ziet. Daarnaast wordt er bij de aanwezigheid van een vrouwelijke schoolleider eerder invloed gezien door de leerkrachten dan bij een mannelijke schoolleider. Het meest opmerkelijke resultaat dat in relatie tot de centrale onderzoeksvraag is gevonden is dat als er een hoge mate van individuele betrokkenheid wordt gezien door de leerkrachten in de visie van de schoolleider dit een voorspeller kan zijn van het dalen van leerlingresultaten.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent374853 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe schoolleider: Visie, gedrag en leerlingresultaat. In hoeverre is er samenhang tussen de visie en het gedrag van de schoolleider en op welke manier hangen deze twee aspecten samen met het leerlingresultaat in de school?
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.courseuuOnderwijskundig ontwerp en advisering


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record