Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorTerband, H.
dc.contributor.authorTibboel, M.E.
dc.date.accessioned2017-07-11T17:21:54Z
dc.date.available2017-07-11T17:21:54Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/26104
dc.description.abstractHet doel van dit onderzoek is het karakteriseren van de spraakfouten die kinderen met spraakontwikkelingsdyspraxie (SOD) maken. Bij kinderen met SOD is er sprake van een verstoring tijdens de planning en/of programmering van de temporele en spatiele aspecten van articulatiebewegingen. Aan dit onderzoek doen twee kinderen met SOD en drie controlekinderen mee. Eén syllabe woorden moeten gedurende 12 seconden herhaald worden op drie verschillende tempi. Aan de hand van perceptieve analyse, kwalitatieve articulatorische analyse en kwantitatieve articulatorische analyse worden spraakfouten geïdentificeerd, geanalyseerd en geclassificeerd. De resultaten laten zien dat de spraakfouten van de kinderen met SOD voornamelijk bestaan uit een combinatie van bijna volledige/grote reducties en bijna volledige/grote intrusies. Deze spraakfouten zijn het gevolg van een verstoring in de motorische planning van het spraakproductieproces. Daarnaast laat dit onderzoek zien dat er veel variabiliteit is in de coördinatie van de bewegingstrajecten in temporele zin bij de kinderen met SOD, wat duidt op een verstoring in de motorische programmering van het spraakproductieproces. Dit temporele coördinatieprobleem beperkt zich niet tot de spraakfouten van kinderen met SOD, maar beïnvloedt ook de perceptief vloeiende spraak van deze kinderen. Het feit dat dit onderzoek in eerste instantie alleen een verstoring in de motorische planning aantoonde, laat zien dat de manier van analyseren die is gebruikt in dit onderzoek niet geschikt is voor het analyseren van de spraakfouten van kinderen met SOD, omdat het temporele aspect wordt verwaarloosd. Vervolgonderzoek moet uitwijzen hoe de aanpak van het temporele coördinatieprobleem in de behandeling van kinderen met SOD kan worden verwerkt.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1559502
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleSpraakfouten bij Kinderen met Spraakontwikkelingsdyspraxie
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.courseuuTaalwetenschap


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record