Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorDuits, L.
dc.contributor.authorDuursma, S.
dc.date.accessioned2017-07-10T17:01:16Z
dc.date.available2017-07-10T17:01:16Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/26099
dc.description.abstractIn dit onderzoek wordt de vraag: 'Op welke wijze vormen lokale en regionale televisie de identiteit van de Arnhemmer?' beantwoord. Het onderzoek is uitgevoerd binnen uitzendingen van RTV ARNHEM NIEUWS en GLD VANDAAG. De onderzoeksmethode die de basis vormt van deze masterscriptie is een thematische analyse, gebruikmakend van attenderende begrippen. De resultaten van dit onderzoek laten zien dat de inhoud van de Arnhemse identiteit te vinden is in de thema's trots, zorgen en geruststelling, gezag, mentaliteit en de stad. Hierbij spelen onder anderen de subthema's internationale populariteit, sport en cultuur, openheid, solidariteit, rebellie en de onbetrouwbare gemeente een belangrijke rol. Deze thema's staan niet op zichzelf en vormen een netwerk van verbanden die in dit onderzoek worden behandeld. De Arnhemse identiteit wordt in de casus gevormd en versterkt, waarmee de doelstelling van de onderzochte omroepen wordt bevestigd. De technieken van identiteitsvorming en -versterking die in de resultaten worden behandeld zijn emotionele verbondenheid, meeleven met de stad en haar inwoners, groepsprocessen, algemene aboutness, impliciete symboliek en het eigene. Bij deze technieken gaat het veelal om actieve handelingen die worden aangespoord en om het collectief en groepsprocessen. In de resultaten wordt betoogd dat de Arnhemmer subject wordt van de inhoud van de Arnhemse identiteit en de identiteitsvormende technieken hiervan door middel van interpellatie. De kijker-Arnhemmer wordt door de Arnhemmers in beeld en door gezagspersonen direct en expliciet aangesproken. Mede-Arnhemmers interpelleren de kijker-Arnhemmer bij de onderwerpen van de onbetrouwbaarheid van de gemeente, solidariteit, collectieve bescherming en hulp en trots om het eigene van Arnhem. Het gezag interpelleert de kijker-Arnhemmer bij de onderwerpen van trots op sport en cultuur, (inter-)nationale bekendheid en populariteit, de bezorgdheid over deze populariteit en bij historie en impliciete symboliek. Daarnaast gaat er van het discours dat zich op de Arnhemmer richt per definitie al interpellatie uit, dat zelden zijn subjectiverend doel mist. Dit komt mede door de herkenning van elementen door de kijker-Arnhemmer vanuit zijn psychologische identiteit. Het onderzoek biedt aanleiding voor vervolgonderzoek naar elke gewenst lokale identiteit in het media-discours en kan als aanknopingspunt worden gebruikt bij vervolgonderzoek naar de Arnhemse identiteit. Daarnaast wordt er in dit onderzoek kritisch gekeken naar de gebruikte concepten, waarbij er kritiek is op delen van de theorieën van Hall, Billig, Romanelli en Khessina, Hjort, Caris en Althusser.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent34256903
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleTrots op Arnhem
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsArnhem, identiteit, televisie
dc.subject.courseuuFilm- en Televisiewetenschap


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record