dc.description.abstract | Het filmconcert is een fenomeen dat wetenschappelijk nog in de kinderschoenen staat en omvat een vertoning van een (Hollywood-)film waarbij een orkest de filmmuziek live speelt. De inhoud (filmmuziek) van een oud medium, film, is hierbij geremedieerd in een nieuw medium: het filmconcert. Opmerkelijk is dat er onder de filmconcerten een bepaalde blockbuster-canon bestaat die een breed publiek aantrekt en waarvan de filmmuziek zowel een grote, klassieke bezetting, als melodische rijkdom heeft. In deze scriptie onderzoek ik welk effect de remediatie van filmmuziek naar live filmmuziek in een filmconcert heeft op de wisselwerking tussen muziek, beeld, narratief en de toeschouwer. Met een casestudie uit 2014 in het Concertgebouw van The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring laat ik zien dat door de remediatie naar livemuziek de toeschouwer niet meer in de film opgezogen wordt, zoals de moderne bioscoopervaring dat doet. Hierdoor verliest het diëgese-model zijn relevantie. Daarnaast bekijk ik de invloed op de perceptie van de toeschouwer. Het orkest vormt zowel visueel als auditief een aandachttrekkend element en trekt daarmee de dominantie van het beeld in twijfel. Meer onderzoek vanuit verschillende vakgebieden is echter nodig om niet alleen het fenomeen van (livemuziek in) een filmconcert beter te begrijpen, maar ook om haar verdere wetenschappelijke bijdragen te ontdekken. | |