Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBlees, G.J.
dc.contributor.authorGulikers, E.
dc.date.accessioned2017-07-06T17:01:55Z
dc.date.available2017-07-06T17:01:55Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/26061
dc.description.abstractPictogrammen zijn symbolen waar we veelvuldig mee omringd worden, bijvoorbeeld pictogrammen op voedselverpakkingen. Deze zijn nodig om de consument te informeren over allergenen die in een product kunnen zitten. Hiermee wordt de voedselveiligheid vergroot. Een belangrijk kenmerk van pictogrammen is dat ze universeel zouden moeten zijn en hiermee voor leden van verschillende culturen begrijpelijk zijn (Blees en Mak, 2012). Toch kunnen ze niet of anders begrepen worden onder verschillende culturen, zo blijkt uit eerder onderzoek. In dit onderzoek is middels een online enquête onderzoek gedaan naar de manier waarop Nederlandse en Duitse studenten veertien voedselpictogrammen van de Stichting Horeca Onderwijs (2016) beoordeelden en begrepen. De beoordeling werd gemeten aan de hand van drie ontwerpkenmerken die aan de begrijpelijkheid kunnen bijdragen: bekendheid, eenvoud en semantische nabijheid. Na analyse bleek dat er geen verschil was tussen de groepen op het gebied van begrip en beoordeling. Over het algemeen was de begripsscore laag onder beide groepen. Daarnaast bleek bekendheid positief samen te hangen met begrijpelijkheid waardoor deze als belangrijke voorspeller hiervoor kan dienen. Uit deze resultaten kan geconcludeerd worden dat ofwel de twee nationale culturen niet van elkaar verschillen, ofwel de pictogrammen cultuuroverstijgend zijn. Met dit onderzoek is een beter inzicht verkregen in hoe leden van de Nederlandse en Duitse cultuur voedselpictogrammen beoordeelden en begrepen. Met het oog op de lage begripsscore onder de respondenten is het raadzaam een goed advies te geven aan ontwerpers van pictogrammen, waardoor een nieuwe set van voedselpictogrammen voor meerdere culturen begrijpelijk zal zijn.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1336651
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleIs it an egg or an orange avocado?: Een onderzoek naar de begrijpelijkheid en de beoordeling van pictogrammen van voedselallergenen onder Nederlandse en Duitse studenten
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsVoedingspictogrammen, allergenen
dc.subject.courseuuCommunicatie- en informatiewetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record