Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorSchuiling, F.J.
dc.contributor.authorLangejan, E.H.
dc.date.accessioned2017-07-05T17:01:49Z
dc.date.available2017-07-05T17:01:49Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/26026
dc.description.abstractBjörks album-applicatie Biophilia is een multi-zintuiglijk platform waarbij alle songs zijn vormgegeven als speelse applicaties. Wanneer muziek in dergelijke multimedia wordt vormgegeven, levert dit een probleem op voor traditionele muziekanalysemethoden. Niet alleen objectiviteit in analyse, maar ook het bestaan van een origineel komen in het geding. Dit is al enkele decennia onderwerp van een hevige discussie binnen het muziekanalysediscours, waar etnomusicologie, performance studies en ludomusicologie inmiddels een groot aandeel in hebben gekregen. Het omarmen van de ludieke, veranderlijke, lichamelijke en daarmee drastische aard van muziek gaat gepaard met het afstappen van het antonieme gnostische denkbeeld. De innovatieve album-applicatie Biophilia is onderdeel van een trend waarbij de vormen waarin wij muziek waarnemen steeds uitgebreider worden. Dit onderzoek zal aan de methodologische discussie binnen het muziekanalysediscours bijdragen aan de hand van een drastische muziekanalyse van Biophilia.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent33686295
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleBiophilia en Drastische Muziekanalyse
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsdrastisch, gnostisch, muziekanalyse, auto-etnografie, album-applicatie, Abbate, Biophilia, ludomusicologie, affordance, performativiteit, Björk
dc.subject.courseuuMuziekwetenschap


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record