dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Raven, D. | |
dc.contributor.author | Seibert, H. | |
dc.date.accessioned | 2009-05-12T17:04:35Z | |
dc.date.available | 2009-05-12 | |
dc.date.available | 2009-05-12T17:04:35Z | |
dc.date.issued | 2009 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/2600 | |
dc.description.abstract | Tijdens het traject naar het hoger onderwijs komen Nederlans-Turkse studenten allerlei sociale in- en uisluitingsmechanismen tegen die resulteren in sociale ongelijkheid (ondervertegenwoordiging t.o.v autochtone studenten), in de groei in aantallen Nederlands-Turkse studenten en in de inhaalslag van de meiden t.o.v de jongens. Binnen deze scriptie worden sluitingsmechanismen behandeld die deze ontwikkelingen kunnen verklaren vanuit de determinatieprocessen van het middelbare schooladvies en van de vmbo-theoretisch/havo brugklas. De verklaringen worden gegeven vanuit de factoren persoon, gezins- en familieachtergrond, onderwijs(systeem) en vanuit de samenlevingsstructuur. De nadruk wordt gelegd op het ontstaan van sociale ongelijkheid tussen Nederlands-Turkse en autochtone leerlingen en tussen meiden en jongens. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | “Je ziet dat dit veel voorkomt bij Nederlands-Turkse leerlingen.” In- en uitsluitingsmechanismen bij het traject naar het hoger onderwijs van Nederlands-Turkse meiden en jongens. | |
dc.type.content | Master Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | Antropologie | |
dc.subject.keywords | Multiculturalisme | |
dc.subject.keywords | sociale ongelijkheid | |
dc.subject.keywords | onderwijs | |
dc.subject.keywords | Nederland | |
dc.subject.keywords | Turks | |
dc.subject.keywords | in- en uitsluitingsmechanismen | |
dc.subject.courseuu | Culturele Antropologie | |