Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorRaven, D.
dc.contributor.authorSeibert, H.
dc.date.accessioned2009-05-12T17:04:35Z
dc.date.available2009-05-12
dc.date.available2009-05-12T17:04:35Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/2600
dc.description.abstractTijdens het traject naar het hoger onderwijs komen Nederlans-Turkse studenten allerlei sociale in- en uisluitingsmechanismen tegen die resulteren in sociale ongelijkheid (ondervertegenwoordiging t.o.v autochtone studenten), in de groei in aantallen Nederlands-Turkse studenten en in de inhaalslag van de meiden t.o.v de jongens. Binnen deze scriptie worden sluitingsmechanismen behandeld die deze ontwikkelingen kunnen verklaren vanuit de determinatieprocessen van het middelbare schooladvies en van de vmbo-theoretisch/havo brugklas. De verklaringen worden gegeven vanuit de factoren persoon, gezins- en familieachtergrond, onderwijs(systeem) en vanuit de samenlevingsstructuur. De nadruk wordt gelegd op het ontstaan van sociale ongelijkheid tussen Nederlands-Turkse en autochtone leerlingen en tussen meiden en jongens.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.language.isonl
dc.title“Je ziet dat dit veel voorkomt bij Nederlands-Turkse leerlingen.” In- en uitsluitingsmechanismen bij het traject naar het hoger onderwijs van Nederlands-Turkse meiden en jongens.
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsAntropologie
dc.subject.keywordsMulticulturalisme
dc.subject.keywordssociale ongelijkheid
dc.subject.keywordsonderwijs
dc.subject.keywordsNederland
dc.subject.keywordsTurks
dc.subject.keywordsin- en uitsluitingsmechanismen
dc.subject.courseuuCulturele Antropologie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record