Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorZonnenberg, N.S.J.F.
dc.contributor.authorBergh, L.A. van den
dc.date.accessioned2017-05-18T17:03:13Z
dc.date.available2017-05-18T17:03:13Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/25842
dc.description.abstractDe tentoonstelling Utopia Station, die te zien was op de Biënnale van Venetië in 2003, bestond uit werk van meer dan 150 kunstenaars. De tentoonstelling was samengesteld door curatoren Molly Nesbit, Hans Ulrich-Obrist, en Rirkrit Tiravanija. In de tentoonstellingstekst die bij de tentoonstelling gepubliceerd werd, wordt door de curatoren toegelicht wat de politieke en esthetische ambities waren bij het herdefiniëren van de term ‘utopia’. De definitie en betekenis van utopia is door de geschiedenis heen erg veranderd. In deze scriptie zal worden gekeken naar de toepassing van het concept utopia op een drietal momenten in de geschiedenis, namelijk 1516 in Engeland, vanaf 1917 in Rusland en de jaren 1950-70 in Amerika. Vervolgens zal beschreven worden hoe de toepassing van het concept utopia in de tentoonstelling Utopia Station zich hiertoe verhoudt. De tentoonstelling zal zo binnen de kunsthistorische traditie van het toepassen van het concept utopia geplaatst worden.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1133819
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleVan Eutopia tot Utopia Station - Een analyse van de toepassing van het concept utopia in de tentoonstelling Utopia Station; in 1516; na 1917; en tussen 1950-70.
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsUtopia, Utopia Station, Thomas More, Tatlin, Malevich, Buckminster Fuller, Nesbit, Ulrich-Obrist, Tiravanija, Biënnale van Venetië
dc.subject.courseuuKunstgeschiedenis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record