dc.description.abstract | Dit onderzoek kijkt naar hoe er in het filmtijdschrift Skoop werd gepubliceerd over de Nederlandse speelfilm in de jaren zeventig. Skoop werd opgericht in 1963 en maakte de opbloei van de Nederlandse filmindustrie in de jaren zeventig vanaf het begin mee. De manier waarop er over de Nederlandse, Amerikaanse en Europese film in Skoop werd gepubliceerd staat in deze scriptie centraal. Aan de hand van een kwantitatieve analyse van alle Nederlandse, Amerikaanse en Europese items in Skoop wordt gekeken hoe er over deze industrieën werd gepubliceerd. Naar de ontwikkeling van de Nederlandse filmpers is weinig onderzoek gedaan. Thunnis van Oort bracht in zijn werk de bestaande Nederlandse filmpers voor de Tweede Wereldoorlog in kaart, maar behandelt nauwelijks de naoorlogse periode. Dit onderzoek maakt op die reden een begin met onderzoek naar de Nederlandse filmpers in de jaren zeventig. Uit de analyse blijkt dat de redactie van Skoop inspeelde op de toenemende productie van speelfilms en de populariteit van de Nederlandse film in de jaren zeventig. Naarmate de Nederlandse film populairder werd, werd er ook steeds meer over de Nederlandse film gepubliceerd. Opvallend is dat deze toename vrijwel niet ten koste ging van publicaties over de Amerikaanse en Europese film. In de onderzochte periode werd er vrij constant over deze twee industrieën bericht. Een omslagpunt kwam in 1975, toen de hoofdredactie werd overgedragen aan Charles Boost. Het blad werd thematischer, algemener en meer geschikt voor een breed publiek. Er werd een betere verdeling gemaakt van de inhoud en er werden vaste rubrieken ingevoerd voor constante informatie over specifieke onderwerpen. Daarnaast nam ook het aantal advertenties nam flink toe, om zo meer inkomsten te genereren. Met het algemener worden van het blad werd er meer opbouwende kritiek gegeven in plaats van alleen puur kritisch te zijn en te kijken naar wat er allemaal niet goed ging. | |