dc.description.abstract | Toen per 1 januari 2007 de nieuwe pensioenwet in Nederland van kracht ging, ging dit gepaard met verschillende initiatieven om pensioenvoorbereiding inzichtelijker en begrijpelijker te maken. Vanaf dat moment kreeg iedere werkende Nederlander elk jaar een Uniform Pensioenoverzicht thuisgestuurd, dat overzicht geeft over de huidige en toekomstige pensioensituatie en bijvoorbeeld iets zegt over de pensioenuitkering bij uit dienst gaan, overlijden of arbeidsongeschiktheid. In de praktijk bleek het UPO niet door iedereen goed te worden begrepen (Kuiper, Van Soest & Dert, 2013; Krijnen, Breugelmans & Zeelenberg, 2014). Het UPO is daarom onderzocht op gebruiksvriendelijkheid (Lentz & Pander Maat, 2013). Daarbij is ook gekeken naar de invloed van persoonskenmerken als leeftijd en opleidingsniveau. Dit onderzoek gaat daarop verder, door te kijken wat de invloed is van persoonskenmerken, taalvaardigheid en voorkennis op het begrijpen van de informatie in het UPO. Onder 115 respondenten werd een onderzoek uitgevoerd, waarbij gestart werd met het afnemen van een aantal vaardigheidstoetsen, zoals een cloze-test, woordenschattest en een pensioenkennistest. Aan de hand van een daaropvolgende UPO-begripstest werd getest in hoeverre de proefpersonen de informatie in het UPO konden vinden en begrijpen. Het UPO werd over het algemeen redelijk begrepen. Men bleek nog wel moeite te hebben met vragen over pensioenaangroei, de pensioensamenstelling en het nabestaandenpensioen. Daarnaast bleek uit de resultaten dat er een relatie bestaat tussen de combinatie van de cloze-test en de pensioenkennistest en het vinden van de informatie in het UPO. Bij het begrijpen van de informatie in het UPO blijkt opleidingsniveau een belangrijke rol te spelen. Andere variabelen, zoals geslacht of leeftijd, blijken geen invloed te hebben op het begrijpen van het UPO. | |