Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorEvers-Vermeul, Jacqueline
dc.contributor.authorHummel, N. van
dc.date.accessioned2017-04-12T17:02:10Z
dc.date.available2017-04-12T17:02:10Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/25747
dc.description.abstractDit onderzoek gaat over leesapplicaties die zijn ontworpen om de grenzen tussen lezen en spelen te verkennen. Deze applicaties zijn bedoeld om gebruikt te worden op een tablet of mobiele telefoon en bevatten allerlei multimediale elementen die invloed hebben op de verhaalbeleving van de gebruiker. De combinatie van tekst en multimedia maakt deze vormen van nieuwe media lastig te analyseren, omdat het elementen van literatuur- en media-analyse met elkaar moet combineren. Astrid Ensslin beschrijft in haar boek Literary Gaming (2014) een methodiek die deze elementen combineert en deze nieuwe mediavormen systematisch kan analyseren: de functionele ludostilistiek. Aan de hand van deze methodiek plaatst ze diverse voorbeelden in het zogenaamde literair-ludisch spectrum. Ze introduceert dit spectrum als een analytisch kader voor deze hybride objecten. In dit onderzoek staan de gebruikerservaringen met leesapplicaties centraal. De plaats van een object in het literair-ludisch spectrum is gebaseerd op een technische analyse aan de hand van de functionele ludostilistiek. De vraag die dit oproept is of de positionering in het spectrum – aan de hand van de analyse – aansluit op de categorisering die volgt uit de ervaringen van gebruikers. Aan de hand van interviews met gebruikers worden in dit onderzoek drie leesapplicaties in het literair-ludisch spectrum geplaatst en vergeleken met de posities die deze applicaties innemen in het spectrum. Door deze vergelijking zijn, met dit onderzoek, inzichten vergaard in de relatie tussen een theoretisch, analytisch kader en ervaringen van gebruikers aan de andere kant.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent914780
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleSpelend lezen of lezend spelen? - Een onderzoek naar gebruikerservaringen met leesapplicaties
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsdigitaal; lezen; digitaal lezen; literary gaming; leesapplicaties
dc.subject.courseuuNederlandse taal en cultuur


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record