Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorKirsten Visser, Gerald Mollenhorst
dc.contributor.authorBaars, E.V.J. van
dc.date.accessioned2017-04-06T17:03:41Z
dc.date.available2017-04-06T17:03:41Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/25715
dc.description.abstractNew Urbanism is een groepering van stedenbouwkundigen en architecten. Zij hebben de overtuiging dat wanneer een buurt volgens specifieke bouw principes wordt ontworpen, dat invloed kan hebben op het gedrag van bewoners. Principes zijn bijvoorbeeld een hoge mate van functiemenging, smalle straten, hoge woondichtheid en een ruim aanbod aan openbaar vervoer. De combinatie van deze principes moet leiden tot een hechtere buurtgemeenschap, bewoners met diverse achtergrondkenmerken en duurzame mobiliteitsgedrag. Bewoners gaan lopen, fietsen, gebruiken het openbaar vervoer en laten de auto vaker staan. In dit onderzoek werd uitgezocht of deze ideeën in de praktijk daadwerkelijk zo uitpakken. Komt het New Urbanism gedachtegoed overeen met de werkelijkheid? Daar kan een kort gezegd een vrij duidelijk antwoord op worden gegeven: nee. De ontwerpprincipes hebben niet de gewenste impact. Hoe tot deze conclusie is gekomen, wat het gedachtegoed van New Urbanism nu precies inhoudt en welke onderzoeksmethoden zijn gebruikt, is te lezen in deze masterscriptie.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent3829629
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleNew Urbanism in Nederland. Tussen Plan en Praktijk: Onderzoek naar de Uitwerking van het New Urbanism Gedachtegoed.
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsNew Urbanism; social cohesion; diversity; sustainable transport; neighbourhood research
dc.subject.courseuuUrban Geography


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record