Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBlees, G.J.
dc.contributor.authorHoonakker, A.E.
dc.date.accessioned2017-04-05T17:02:46Z
dc.date.available2017-04-05T17:02:46Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/25699
dc.description.abstractWe komen pictogrammen veel tegen in ons dagelijks leven, waaronder op voedselverpakkingen. Deze allergenenpictogrammen zijn belangrijk op het moment dat iemand rekening moet houden met allergenen en deze persoon het etiket niet kan lezen. Pictogrammen zouden universeel moeten zijn waardoor mensen uit verschillende culturen ze zouden moeten begrijpen (Blees & Mak, 2012). Ze kunnen dus gebruikt worden om effectief te communiceren met mensen met verschillende culturele en talige achtergronden, omdat ze niet afhankelijk zijn van kennis of een bepaalde taal. Vaak blijkt echter dat pictogrammen niet begrepen worden. Dit kan liggen aan zowel het pictogram zelf en de ontwerpkenmerken, als aan de culturele achtergrond. Uit onderzoek blijkt namelijk dat verschillende culturen pictogrammen anders begrijpen. In dit onderzoek is gekeken naar de begrijpelijkheid en beoordeling van allergenenpictogrammen onder Duitse en Nederlandse studenten. Drie kenmerken uit McDougall en anderen (1999) zijn hierbij beoordeeld door de twee culturele groepen. Uit de analyses bleek dat er geen verschillen in begrijpelijkheid van de pictogrammen aanwezig was en dat de algemene begrijpelijkheid vrij laag was. Ook werden geen verschillen gevonden tussen de beoordelingen van de twee groepen. Hieruit kunnen twee conclusies getrokken worden: de twee groepen zijn cultureel niet verschillend, of de pictogrammen zijn universeel en cultuuroverstijgend. De lage begrijpelijkheidsscore is een aandachtspunt voor de ontwerpers van dit soort pictogrammen, omdat het juist begrijpen van deze allergenenpictogrammen serieuze gevolgen kan hebben voor de gezondheid van de consument. Onderzoek naar de ontwerpkenmerken en de invloed hiervan op de begrijpelijkheid is hierbij aan te raden.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent910267
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleAllergenen erbij? Een onderzoek naar de begrijpelijkheid van voedselpictogrammen onder Nederlandse en Duitse studenten.
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.courseuuCommunicatie- en informatiewetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record