Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorFriso-van den Bos, I.
dc.contributor.authorTousain, S.
dc.date.accessioned2017-03-31T17:16:57Z
dc.date.available2017-03-31T17:16:57Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/25692
dc.description.abstractDit onderzoek heeft zicht gericht op de vraag of competentiebeleving ten aanzien van schoolvaardigheden samenhangt met getalbegrip en of sociale acceptatie van leeftijdsgenootjes een mediërend effect heeft op deze relatie. Huidig wetenschappelijk onderzoek richt zich steeds meer op de ontwikkeling van getalbegrip en factoren die hiermee samenhangen. Voor dit onderzoek zijn 94 kinderen in de leeftijd van acht tot en met elf jaar binnen het reguliere basisonderwijs getest op de eerder genoemde variabelen. Data werd verzameld door middel van vragenlijsten en door getalbegriptesten af te nemen via een laptop. Uit een non-parametrische regressie- en mediatieanalyse bleek dat competentiebeleving ten aanzien van schoolvaardigheden samenhangt met getalbegrip en dat sociale acceptatie van leeftijdsgenootjes een mediërende rol speelt binnen deze relatie. Deze bevindingen komen overeen met de verwachtingen die voor dit onderzoek werden opgesteld aan de hand van wetenschappelijke literatuur. Concluderend kan gezegd worden dat het zinvol is om voor verbetering van het getalbegrip bij kinderen in te spelen op de invloed van competentiebeleving ten aanzien van schoolvaardigheden bij het kind en de mate waarin het kind zich geaccepteerd voelt door leeftijdsgenoten.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent384901
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleCompetentiebeleving en Getalbegrip: de Invloed van Sociale Acceptatie
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordscompetentiebeleving ten aanzien van schoolvaardigheden, getalbegrip, sociale acceptatie van leeftijdsgenootjes
dc.subject.courseuuOrthopedagogiek


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record