Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorGermano, Isis
dc.contributor.authorHummel, N. van
dc.date.accessioned2017-03-13T18:02:22Z
dc.date.available2017-03-13T18:02:22Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/25624
dc.description.abstractDit onderzoek gaat over de constructie van een merkvoorkeur door de vormgeving van de betreffende merkwinkel. Deze winkelomgevingen zijn bepalend voor het koopgedrag van de consument, omdat het merk hier in direct contact staat met die consument. Otto Riewoldt gebruikt de term brandscape om deze winkelomgevingen te beschrijven. Een kenmerk van deze brandscapes is dat ze er niet zozeer zijn om producten te verkopen, maar om de consument kennis te laten maken met het merk en dit te etaleren. Maurya Wickstrom stelt in haar boek Performing Consumers (2006) dat een merk het verlangen bij een potentiële klant kan aanwakkeren om iets te kunnen verbeteren aan zijn of haar persoonlijke leven, door het bezitten van producten van dat merk. De consument voelt zich dan verbonden met het merk. In dit onderzoek is een ruimtelijke analyse van de Apple Store in Amsterdam uiteengezet om te kunnen beschrijven op welke manier de vormgeving van de ruimte bijdraagt aan het construeren van een relatie tussen consument en merk. Met behulp van de concepten focalisatie (Bleeker 2011) en mimesis (Wickstrom 2006) kan gesteld worden dat de ruimte van de Apple Store op een zodanige manier is vormgegeven, dat de bezoeker de producten in de winkel automatisch een hoge waarde toekent. De bezoeker krijgt in de winkel de kans om kennis te maken met de producten en de service van Apple. Door deze vorm van etaleren wordt het verlangen – waar Wickstrom over spreekt – aangewakkerd en wordt een merkvoorkeur ontwikkeld.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent640940
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleA Brandscape Named Desire: Een onderzoek naar de constructie van een merkvoorkeur door de ruimtelijke vormgeving van de Apple Store in Amsterdam.
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.courseuuMedia en cultuur


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record