Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorWennekes, Emile
dc.contributor.advisorSchillings, Alex
dc.contributor.authorHouben, J.S.R.
dc.date.accessioned2017-03-03T18:15:14Z
dc.date.available2017-03-03T18:15:14Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/25558
dc.description.abstractHet repertoire voor fanfareorkest heeft gedurende de tweede helft van de twintigste een belangrijke bijdrage geleverd aan de kwaliteit van het fanfareorkest. Vlak na de Tweede Wereldoorlog is er een gebrek aan repertoire, waardoor fanfareorkesten zich niet hebben kunnen ontwikkelen. Met de komst van origineel repertoire voor fanfareorkest in de jaren vijftig is een kwaliteitsstijging van het fanfareorkest ingezet. Repertoire dat specifiek gecomponeerd is voor de bezetting van het orkest, zorgt ervoor dat het orkest beter uit de verf komt. De kwaliteit van zowel het repertoire voor fanfareorkest als de kwaliteit van de fanfareorkesten zelf stijgt. Hoe hoger de kwaliteit van het repertoire, hoe hoger de kwaliteit van het orkest. Repertoire met een moeilijkheidsgraad die past bij het niveau van het orkest, tilt het orkest naar een hoger niveau. In de jaren negentig, wanneer het kwalitatief hoogstaand repertoire voor fanfareorkest wordt ondergesneeuwd en fanfareorkesten steeds vaker ´rommel` gaan spelen stopt de stijging van de kwaliteit van zowel het repertoire als de fanfareorkesten. De kwaliteit van het repertoire daalt, met als gevolg dat de kwaliteit van fanfareorkesten daalt. De kwaliteit van het fanfareorkest en de kwaliteit van het repertoire voor fanfareorkest zijn dus onlosmakelijk met elkaar verbonden. De reputatie van het repertoire voor fanfareorkest en de reputatie van het fanfareorkest zelf zijn ook onlosmakelijk met elkaar verbonden. Fanfareorkesten gaan vanaf de jaren zeventig op zoek naar een eigen identiteit. Er komt steeds meer origineel fanfarerepertoire. Het repertoire voor fanfareorkest onderscheidt zich van het repertoire voor harmonieorkest en brassband, waardoor ook de fanfareorkesten zich kunnen onderscheiden. Tot aan de jaren tachtig heerst er trots op de eigen identiteit en de hoge kwaliteit die het fanfareorkest bereikt heeft. De reputatie van het fanfareorkest stijgt, totdat de trots in de jaren negentig plaatsmaakt voor teleurstelling, doordat fanfareorkesten hun eigen identiteit weer uit het oog verliezen. De kwaliteit van het repertoire draagt dus bij aan de kwaliteit van het fanfareorkest en de reputatie van het repertoire draagt bij aan de reputatie van het fanfareorkest.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.language.isonl
dc.titleHet bloed van de blaasmuziek: De invloed van het repertoire voor fanfareorkest op de kwaliteit en de reputatie van het fanfareorkest in de tweede helft van de twintigste eeuw
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsfanfare; fanfareorkest; blaasmuziek; blaasorkest; HaFaBra; repertoire; Nederlandse cultuur; reputatie; imago; muziekuitgeverij; componisten; amateurmuziek; amateurs; muziekbond
dc.subject.courseuuMuziekwetenschap


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record