Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorNiessen, Niels
dc.contributor.advisorPafort-Overduin, Clara
dc.contributor.authorDijkstra, W.
dc.date.accessioned2017-03-02T18:04:04Z
dc.date.available2017-03-02T18:04:04Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/25553
dc.description.abstractComputer Generated Imagery (CGI) of computeranimatie wordt als een vorm van digitale beeldtechniek steeds vaker gebruikt in de filmproductie. CGI kan in de wijze van gebruik zowel worden ingezet ten behoeve van het verhaal, maar door de mogelijkheden die CGI biedt, ook worden gebruikt voor spektakel in de film. Er zijn overeenkomsten zichtbaar tussen films die gebruik maken van CGI, waarbij deze techniek vooral wordt ingezet voor spectaculaire effecten, en de vroege vormen van film, waarbij de fascinatie voor de techniek van het medium en het spektakel belangrijker waren dan het verhaal. Deze zogenaamde “cinema of attraction” lijkt in een vernieuwde vorm zichtbaar te zijn in de moderne CGI-films. De rol van CGI in de hedendaagse films is interessant om te onderzoeken, aangezien CGI, door de mogelijkheden die de digitale techniek biedt, in verband wordt gebracht met spektakel. Het doel van dit onderzoek is om de vraag te beantwoorden of er inderdaad sprake is van een vernieuwde vorm van cinema of attraction in hedendaagse CGI-films. Hiervoor is de volgende onderzoeksvraag geformuleerd: Hoe draagt CGI bij aan de terugkeer van de cinema of attraction? Om een antwoord te kunnen geven op de onderzoeksvraag, is de relatie tussen cinema of attraction en het verhaal onderzocht. Daarnaast is de relatie tussen CGI en spektakel onderzocht. Vervolgens worden twee films geanalyseerd (LIFE OF PI en HUGO) waarin CGI op verschillende manieren wordt toegepast. Op deze manier kunnen de patronen van de spanning tussen spektakel en het verhaal worden aangetoond. Uit dit onderzoek komt naar voren dat de mate waarin CGI als een terugkeer van cinema of attraction kan worden gezien, afhangt van de wijze waarop de techniek van CGI wordt toegepast. Of CGI als attraction wordt ingezet heeft sterk te maken met de mate van realisme en of er door middel van virtuele camera’s spektakel wordt gecreëerd. Anders dan met de vroegere cinema of attraction, kunnen hedendaagse CGI-films momenten van cinema of attraction bevatten. Het is belangrijk om de discussie over cinema of attraction in een bredere context te zien. De digitale revolutie heeft veranderingen gebracht in de beschouwing van het medium film. De uitslagen van dit onderzoek moeten dan ook binnen die bredere context worden beschouwd.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent829107
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleHoe draagt Computer Generated Imagery bij aan de terugkeer van de cinema of attraction?
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsCGI, Computer Generated Imagery, Cinema of Attraction, computeranimatie, Life of Pi, Hugo
dc.subject.courseuuMedia en cultuur


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record